Jump to content
Annons

E-MU 1820


davand

Recommended Posts

Är det någon som har provat E-MU ljudkort och kan säga om det är bra grejer. Är det stor skillnad på A/D omvandlingen från ljudkorten med eller utan M?

Finns det andra trådar på forumet som tar upp detta?

Hur är preamsen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Finns det andra trådar på forumet som tar upp detta?

Det enda sättet att ta reda på det är att söka. Endera kan du göra det själv, eller så kan du be någon annan göra det. Jag, och kanske flera med mig, uppskattar om du sökt lite själv innan du postar ett topic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det andra trådar på forumet som tar upp detta?

Det enda sättet att ta reda på det är att söka. Endera kan du göra det själv, eller så kan du be någon annan göra det. Jag, och kanske flera med mig, uppskattar om du sökt lite själv innan du postar ett topic.

Jag ber så hemst mycket om ursäkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

En polare i klassen testade skillnaden i helgen och han sa att det är väl värt de extra pengarna, utan tvekan. Det skiljer ju typ 1500kr på dom. Han har lagt upp testet på skolans server, som jag skulle kunna ladda upp åt dig. Dom jämförde alltså båda versionerna.

Ska se om jag hittar dom.

Redigerat av saverman
Link to comment
Dela på andra sajter

En polare i klassen testade skillnaden i helgen [...] Han har lagt upp testet på skolans server, som jag skulle kunna ladda upp åt dig.

Det skulle vara väldigt spännande att ta del av testet!

Om det är ok med din kompis kan du ju lägga upp en länk här i tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enjoy! ca 19 Mb

http://www.petersaverman.com/temp/1820vs1820m.zip

Ryktet säger att micpreampen i M-versionen (eller om det var AD/DA:n...?) ska vara från ProTools. Varför dom skulle släppa ifrån sig den vet jag inte men det krävs ju att forska i.

Tar bort filen om några dagar. Behöver utrymmet till annat.

Redigerat av saverman
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så hemskt mycket!

Filen är hemma nu. Jo, EMU själva går ut med att det är samma AD/DA som i något av de nyare PT-systemen. Helt orimligt är det inte eftersom det antagligen är en tredjepartstillverkare som producerar dessa. Däremot har jag hört skeptiker säga att kvaliteten på AD/DA är beroende av den klocka omvandlingen synkar mot. Och där finns det inga uppgifter att hämta hos EMU.

Men det ska bli intressant att lyssna på testet. Kommer jag att höra skillnad beror det ju antagligen på just AD/DA eftersom klockan borde vara densamma.

Förresten, har du info om hur jämförelsen är gjord?

Edit: Såg just det bifogade word-dokumentet

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som gjort en analys av ljuden? Jag har kört dom fram o tillbaka och testat att dra i dom för att hitta skillnader. Möjligen låter m-versionen lite, lite klarare. Eller? Jag kanske har för dåliga öron. Är det stor skillnad? Vore fräckt att testa exakt samma uppställning med ett skitdyrt system för att verkligen få känsla för "värdet" man missar med att gå på prisvärda system som E-mu 1820. Det kanske är minimalt?

Tack för du la ut ljudfilerna förresten!

/Jimmy

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som gjort en analys av ljuden? Jag har kört dom fram o tillbaka och testat att dra i dom för att hitta skillnader. Möjligen låter m-versionen lite, lite klarare. Eller? Jag kanske har för dåliga öron. Är det stor skillnad? Vore fräckt att testa exakt samma uppställning med ett skitdyrt system för att verkligen få känsla för "värdet" man missar med att gå på prisvärda system som E-mu 1820. Det kanske är minimalt?

Tack för du la ut ljudfilerna förresten!

/Jimmy

Har svårt att höra skillnad! kanske behövs lite olika typ av inspelningar för att höra skillnad, tror att det märks mest när man kör högsta möjliga upplösning och använder en extern micpreamp av hög kvalite.. Föresten var inte 1820:an lite lite lite mer gainad än 1820m ? 🙂

Redigerat av Starion
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Jag har suttit med hörlurar när jag testat 1820/m-filerna. Det är ett par Acousto-Pro double drive. Vet inte om dom är "bra", men hittills har dom gjort sitt jobb...

Jag hör ingen stor skillnad mellan filerna. Kanske blir det mer uppenbart när man processar dom vidare. Men dit har jag inte hunnit än.

/Jimmy

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...