Veckans pluggtips: Reason Studios Objekt
Det finns många olika sätt att framställa konstgjorda ljud. Den vanligaste och nog enklaste metoden att förklara är subtraktiv syntes, där vi utgår från en vågform och därefter filtrerar bort saker. Sedan har vi additiv syntes, där vi kan bygga ljud från grunden genom att kombinera vågformer och skapa olika övertoner.
Addidiv syntes har vissa saker gemensamt med FM-syntes, där också vågformer kombineras men då genom att modulera varandra enligt olika algoritmer. FM är ofta svårbegriplig för den stora massan – mig inkluderad. Visst, på senare tid har vi fått nya FM-syntar som är någorlunda användarvänliga men Yamaha DX7-spöket lever vidare och skrämmer fortfarande. Det här är ingen diss av den klassiska synten från 80-talet; den lät kanon, men att hålla reda på oändliga matriser med modulators och carriers via en minimal display och ett virrvarr av undermenyer var ganska utmanande, minst sagt.
I vissa avseenden påminner fysisk modellering om både additiv syntes och FM. Här kombinerar man nämligen dels olika vågformer men också ingående hur de modellerade materialen sätts i svängning. Det kanske låter torrt och matematiskt – men det finns faktiskt flera spännande syntar som gör denna process inspirerande och kul. Min favorit är Objekt från svenska Reason Studios.
Lägga ljudpussel
Objekt är alltså en intern synt i inspelningsprogrammet Reason – men det går utmärkt att använda instrumentet i vilket inspelningsprogram som helst då Reason Studios erbjuder hela sitt virtuella rack som plugg. Vi utgår från två olika Object-motorer (som i gränssnittet faktiskt stavas som på engelska medan själva instrumentet kör på svenska, med K). Var och en av dessa kan plussa ihop upp till 8 olika vågformer och på så vis skapa olika övertoner. I samma modul som de två Object-instanserna finns också en Modal-del som gör det möjligt att leka med resonanser och annat som behövs när man antingen vill efterlikna ett naturligt ljud eller raka motsatsen.
Som extra krydda finns också effekter i själva instrumentet samt även en trevlig matris för modulationsäventyr. Och kör du fast och känner dig oinspirerad finns också en Random-knapp. Efter ett par klick på den brukar man vara igång igen.
Skulptera ljud
Det som gör att jag hellre använder Objekt än andra syntar som också erbjuder fysisk modellering är hela instrumentets öppna och samtidigt hyfsat lättbegripliga upplägg när det kommer till hur de klanger jag skapar ska triggas. Modulen Exciter Impact gör det väldigt transparent när det kommer till om det objekt jag skapat ska knäppas, bankas på eller triggas av olika former av brus eller vågformer. Det senare är faktiskt vettigt för att skapa friktion och göra mer stråk-liknande svep. Det finns också en extern ingång som gör att du kan trigga Objekt med extern ljudkälla.
Objekt är ett svårslaget instrument när det kommer till det visuella; genom att både se och höra vad som händer blir processen att skapa komplexa och dynamiska klanger mycket mer överskådlig. Detta gör att Objekt känns mer som ett skulpturverktyg för ljud än en traditionell synt. Du har en direkt och visuell koppling till det ljud du skapar, vilket minskar gissningsleken och uppmuntrar till experiment.
Objekt ingår i Reason+ (prenumerationsupplägget) men går också att köpa som add-on till "betala för versionsnummer"-varianten.
Recommended Comments
Det finns inga kommentarer att visa
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.