EVE Audio EXO 25: Tyngd i nätt format
Av Nils Erikson

EVE Audio EXO 25.
Dagens ämne är EVE Audio EXO 25, en aktiv tvåvägsmonitor avsedd för hemstudiomiljö eller som kompletterande närfältare i en större studio. Utformningen är välbekant, men EXO 25 kommer också med några praktiska nyheter.
Bas- och mellanregister sköts av ett traditionellt 5-tums element medan diskanten är av ett lite mer ovanligt slag, kallad Precision Air Motion (AMT). EVE har, precis som många andra tillverkare, lagt möda på att få ljudspridningen jämnt fördelad via fördjupningar i frontpanelen, så kallade wave guides.
Längst upp på baksidan finns en avlång basreflexöppning, som släpper ut luft när bas/mellanregister-konen rör sig i djupled och utökar frekvensåtergivningen i bottenregistret. Under den öppningen har vi anslutningarna och bredvid dem en panel med en enda ratt för olika inställningar. Längst ned sitter nätkabeln bredvid en strömbrytare. Inga konstigheter.
Analoga och digitala anslutningar
Högst upp på baksidan kan man ansluta en ethernet-kabel för användning med självkalibreringssystemet EVE Control System. Detta fanns dock ännu inte tillgängligt under arbetet med det här produkttestet.
Under anslutningen för ethernet följer de analoga ingångarna, dels som balanserad XLR, dels som obalanserad RCA. Ingång för 6,5 millimeter telekontakt saknas. Här finns däremot en digital ingång i form av S/PDIF (koaxial) samt en likadan utgång.
S/PDIF-utgång? Ja, den digitala S/PDIF-standarden skickar ju vänster och höger kanal i en och samma kabel. Skulle man koppla högtalarna med varsin kabel till ljudkortet hade man alltså behövt två stereoutgångar, vilket få ljudinterface har. Därför har EVE Audio kommit upp med lösningen att den ena högtalaren ansluts till datorn, tar emot både höger och vänster kanal varefter den ena passas vidare till nästa högtalare via utgången. Man väljer i inställningarna vilken kanal respektive högtalare ska återge. De analoga anslutningarna fungerar förstås precis som vanligt, parallellt var för sig.

Baksidan med alla anslutningar.
Inställningar via OLED-display
Via en liten men tydlig OLED-display och en ändlös dataratt kommer man åt alla inställningar såsom ingångskänslighet, val av ingång (analog eller digital) och en fyrbandig equalizer. Det är även möjligt att ställa in tidskompensering om högtalarna behöver placeras på olika avstånd från lyssningspositionen – inte minst användbart om högtalaren används i en Atmos-uppsättning – samt diverse andra parametrar i det ännu inte släppta kalibreringssystemet. Att alla inställningar sköts från en enda ratt sparar förstås plats och tillverkningskostnader, men jag hade nog föredragit några rattar till för snabbare justeringar, även om displayen tydligt visar vad man håller på med.
Inbyggd EQ
Equalizern har ett basskärningsfilter som väl närmast kommer till nytta om EXO 25 kompletteras med subhögtalare: Men det går också att förstärka basfrekvenserna från 300 hertz och nedåt. Här finns också en särskild inställning för att justera den i studior vanliga frekvenspuckeln runt 550 hertz, som kan uppstå när ljudet studsar mot bordsytan mellan högtalarna och lyssningspunkten. Mellanregistret kan regleras ±3 decibel runt den fasta frekvensen 3,2 kilohertz och diskantkontrollen är ett shelvingfilter som arbetar från 3 kilohertz, i steg om 5 decibel upp eller ned.
I användning
Uppsättning och konfigurering är inga konstigheter. Det är egentligen bara att ställa upp högtalarna, vinkla in dem något mot lyssningspunkten (sweet spot), koppla in och sedan “köra in” dem några timmar. På minussidan är att monitorerna saknar skyddsgaller framför högtalarelementen – flera av konkurrenterna har det – och att man på grund av systemet med en gemensam ratt för samtliga inställningar alltid måste ställa sig bakom monitorerna och titta på displayen för att justera ljudet. Nåväl, det behöver ju inte göras så ofta.
På undersidan av monitorn finns fyra M6-skruvhål för ett vägg-/stativfäste som går att köpa till om de fyra medföljande gummifötterna inte räcker. En intern limiter skyddar känsliga delar mot överbelastning och ens hörsel skyddas genom att ljudet långsamt tonas in när monitorn går igång efter stand-by. En omtänksam liten finess.
Och hur låter det?
Trots sin kompakta storlek levererar EVE Audio EXO 25 en övertygande och responsiv bas. Detta gör EXO 25 särskilt lämpliga för hip-hop eller EDM, även om de förstås inte når ända ned i sub-basen. För att återge det registret får man komplettera med en eller ett par subwoofer-högtalare, även om det generellt sätt är bättre med större högtalare. Det kan nämligen vara svårt att ställa in en korrekt återgivning i ett system som är delat mellan toppar och subbas-högtalare.
Diskanten är transparent och klar men jag lyckades inte riktigt hitta en optimal EQ- inställning för mellanregistret, ens i en akustiskt ganska välavvägd teststudio. Jag uppfattar EXO 25 som något hårda i det övre mellanregistret och samtidigt en smula otydliga i det lägre, särskilt vid högre ljudnivåer. Här förutsätter jag att det kommande kalibreringsverktyget kommer att göra ett bättre jobb. Sådana system analyserar ju rummets akustik och anpassar monitorerna mycket mer exakt än vad som går att göra manuellt.
Jag upplever också sweet spot som ganska smal, alltså att man bör sitta på rätt punkt för att inte få en skev stereobild. Inget stort problem om du jobbar ensam men om flera ska lyssna samtidigt är det värt att tänka på.
Andra modeller i samma serie
I samma modellserie finns utöver EXO 25 även EXO 24 som är något mindre, samt de större EXO 27 och 28. Utöver storlek, och därmed framförallt basåtergivningen och den maximala ljudstyrkan, finns inga funktionella skillnader mellan modellerna.

Hela EVE Audio EXO-familjen. EXO 25 är nummer två från vänster.
Sammantaget
EXO 25 från tyska tillverkaren EVE Audio är en gediget konstruerad och välljudande studiomonitor för närfältslyssning, som går långt ned i basen för sin storlek. Dock rekommenderar jag spekulanter att avvakta lite tills den utlovade kalibreringsmjukvaran finns tillgänglig, för att då kunna anpassa ljudkaraktären mer exakt till studions akustiska förutsättningar.
*****
EVE Audio EXO 25
Typ: Aktiv, tvåvägs studiomonitor för närfält
Ingångar: 1 x XLR (balanserad) 1 x RCA (obalanserad), koaxial S/PDIF in/ut, LAN Ethernet RJ45
Bas/mellanregister-element: 5 tums aluminium med ytbeläggning
Diskantelement: Precision AirMotion Tweeter
Max uteffekt: 140 + 140 watt
Maximalt ljudtryck: 116 decibel peak
Frekvensomfång (-3 decibel): 44 hertz - 24 kilohertz
Equalizer: fyra band, åtkomlig via ratt på baksidan
Teckenfönster: OLED
DSP med autokalibrering: ja, via Ethernet och mjukvara (kommer snart).
Delningsfrekvens: 2 kilohertz
Skyddslimiter: ja
Automatiskt standby-läge: ja, justerbar tid
Mått: 195 x 230 x 284 millimeter
Vikt: 5,4 kilo/styck
Betyg
Ljudkvalitet 4
Funktioner 4
Byggkvalitet 4
Prisvärde 4
Fördelar
- Bra bas för sin storlek
- Lättplacerade
- Gedigen konstruktion
Nackdelar
- Något hårda i övre mellanregistret
- Inga skydd framför högtalarelementen
Testutrustning
- MOTU M6 ljudinterface
- Monitorreferens: Neumann KH120
Testlåtar
Doechii: Denial Is a River
Mark Knopfler: Redbud Tree
Søren Bødker Madsen: Romance in Old Style
Hecq: Bane
Ascension Church Choir: Our Father






Recommended Comments
Det finns inga kommentarer att visa
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.