Jump to content
Annons

Egen avdelning för digitalportor?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Plockade de nyss upp min Tascam ur kartongen. Innan jag begriper mig på att använda den på ett bra sätt är det risk för att en del fula ord kommer att utropas i Ljusne. Kan inte vi portaanvändare få en egen rubrik i avdelningen inspelningsprogram? Både Tascam, Zoom, Yamaha osv kan samsas under samma avdelning. Som det är nu vet jag inte var jag ska posta inläggen, det känns tom lite småskämmigt att bekänna att man inte använder dator och tex Cubase. Det lilla jag fått fram om digitalportor på nätet är ändå att de kommit ikapp lite och får fler och fler anhängare. En del använder ju både porta och dator.

Jag hade tänkt skriva lite om hur det går med mitt inspelande på Tascams 24-kanalare. Blev helt uppskruvad nyss när jag öppnade kartongen från England med en Tascam 2488 MKll och två Rödemickar och en AKG kaggemick. Portan kommer efter lite svordomar att ta mitt musikaliska liv till helt nya nivåer. Förr har jag fått gå in två, eller max tre dar i studio och lägga ner flera timmars bråkande med stendumma ljudtekniker som har saboterat inspelningen. Nu kan jag hålla på hur länge jag vill, tills jag själv är nöjd.

Portan ser väldigt rejäl ut, knapparna ser ut att vara ordnade ungf lika som på min gamla Boss 8-spårs porta med trelåtars zip-drive, så trots att jag är datamaskinsdyslektiker så kan jag nog med en del assistans från Studioforums andra skribenter få igång apparaten ganska snart. Mikrofonerna ser också helt underbara ut. Dra åt skogen vad det här ska bli kul! Vi spelade live med bandet i onsdags och jag spelade in direkt från mixern på två spår till minidisc. Bitvis låter det helt suveränt, värsta boogitrycket med spelglädje i kubik. Lite synd att jag inte hann få min portabla studio i tid innan konserten.

Fan va gla jag är nu! 🙂

Håkan,

med telecaster o skinnväst.

(Har under väntan på grejerna haft anfall av vantro och trodde ett tag att företaget i Newcastle bara var en bluff som snott mina pengar! Vilket pucko jag är!)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Annons

Jag håller också på att sukta på en sån där Tascamporta. Perfekt att ha i hemmet för att få ner egna komponeringar med bra ljud och vid behov använda som mixer och inspelningsbord på spelningar tänkte jag.

Priset är dock lite saftigt på musikbörsen såg jag så jag ska nog kolla begagnatmarknaden eller beställning från utlandet.

Verkar bra den där, som du säger gå in i studio och känna sig pressad kan göra att man tappar hela nöjet med att spela in sin musik.

Väntar ivrigt på uppföljning hur det går med inspelandet.

PS. Ny här på forumet..

/ Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

Lycka till med dina digitalporta-inspelningar!

Det kanske är ett förhållandevis litet segment nuförtiden, det här med digitalportor,

i förhållande till andelen datorer, men det låter ju jättebra med en egen avdelning

för dessa.

Själv har jag haft både en Sony (4-kanals minidiskporta), Roland Vs-880, Roland Vs-1680.

Fördelen med hårddiskportor är ju att de alltid fungerar! Det har aldrig varit något

strul, p.g.a att de är dedikerade till att spela in musik på. Datorer ska ju funka till så mycket.

Att slippa strulande datorer ökar kreativiteten, tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Egen avdelning för portaidioter är ingen dum idé. Jag skriver på den listan. Kombinerar själv de bägge världarna nuförtiden, det finns mycket att vinna. Kör hårt med 24:an...

Plockade de nyss upp min Tascam ur kartongen. Innan jag begriper mig på att använda den på ett bra sätt är det risk för att en del fula ord kommer att utropas i Ljusne. Kan inte vi portaanvändare få en egen rubrik i avdelningen inspelningsprogram? Både Tascam, Zoom, Yamaha osv kan samsas under samma avdelning. Som det är nu vet jag inte var jag ska posta inläggen, det känns tom lite småskämmigt att bekänna att man inte använder dator och tex Cubase. Det lilla jag fått fram om digitalportor på nätet är ändå att de kommit ikapp lite och får fler och fler anhängare. En del använder ju både porta och dator.

Jag hade tänkt skriva lite om hur det går med mitt inspelande på Tascams 24-kanalare. Blev helt uppskruvad nyss när jag öppnade kartongen från England med en Tascam 2488 MKll och två Rödemickar och en AKG kaggemick. Portan kommer efter lite svordomar att ta mitt musikaliska liv till helt nya nivåer. Förr har jag fått gå in två, eller max tre dar i studio och lägga ner flera timmars bråkande med stendumma ljudtekniker som har saboterat inspelningen. Nu kan jag hålla på hur länge jag vill, tills jag själv är nöjd.

Portan ser väldigt rejäl ut, knapparna ser ut att vara ordnade ungf lika som på min gamla Boss 8-spårs porta med trelåtars zip-drive, så trots att jag är datamaskinsdyslektiker så kan jag nog med en del assistans från Studioforums andra skribenter få igång apparaten ganska snart. Mikrofonerna ser också helt underbara ut. Dra åt skogen vad det här ska bli kul! Vi spelade live med bandet i onsdags och jag spelade in direkt från mixern på två spår till minidisc. Bitvis låter det helt suveränt, värsta boogitrycket med spelglädje i kubik. Lite synd att jag inte hann få min portabla studio i tid innan konserten.

Fan va gla jag är nu! 😆

Håkan,

med telecaster o skinnväst.

(Har under väntan på grejerna haft anfall av vantro och trodde ett tag att företaget i Newcastle bara var en bluff som snott mina pengar! Vilket pucko jag är!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...