Jump to content
Annons

Byggsats Valutronic SQ-50


Vallhagen

Recommended Posts

// Delat från tråden Studiomonitorer, vilka rekommenderas? /admin

Nu har jag beställt ett par SQ50-byggsatser från Valutronic.

Lite av en "säker grisen i säcken" kanske. Jag har ju faktiskt inte hört dom själv. Dock har dom fått goda recensioner. Jag får väl återkomma med min upplevelse om ett par veckor, när jag byggt dom och lyssnat in mig (ska bort nästa vecka så det blir liksom inte klart i morgon...).

***

Egentligen hade jag nästan bestämt mig för ett par Samson Resolve 65, därför att de var billiga (slängde upp en tråd om det för 10 dar sen). Men efter att ha lyssnat så blev jag inte imponerad. Jag tog mig en sväng till Musikbörsen för en seriös lyssningssväng, och kollade in följande monitorer:

Event (modell? 4000kr-klassen)

Fostex PM1

Tannoy Reveal (modell nr? Två storlekar, 5500 och 6000kr-klassen)

Samson Rubicon ("nya", två storlekar, 6.5" bas och 5" bas)

Samson Resolve 65 ("gamla", den jag nästan bestämt mig för)

Det kan ju poängteras att de monitorer som främst fått rekommendationer i denna tråd, Behringer och ESI nEar, inte fanns i butik för lyssning.

Hur som helst, jag tyckte faktiskt att bara Samson Rubicon och den större Tannoy Reveal lät bra. Riktigt bra. Jag kan förstås ha fel, och alla har vi olika smak osv, men man bör ju lita på sina egna öron, right? Och eftersom de båda är över min budget, så köper jag ett hyggligt billigt - välrenommerat - hembygge istället. Det är ju kul att snickra oxå.

...Om jag låter förvirrad och svävar på målet, så beror det på att jag fortfarande är osäker på om jag gjort rätt 😳

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Nu har jag beställt ett par SQ50-byggsatser från Valutronic.

Lite av en "säker grisen i säcken" kanske. Jag har ju faktiskt inte hört dom själv. Dock har dom fått goda recensioner. Jag får väl återkomma med min upplevelse om ett par veckor, när jag byggt dom och lyssnat in mig (ska bort nästa vecka så det blir liksom inte klart i morgon...).

***

Egentligen hade jag nästan bestämt mig för ett par Samson Resolve 65, därför att de var billiga (slängde upp en tråd om det för 10 dar sen). Men efter att ha lyssnat så blev jag inte imponerad. Jag tog mig en sväng till Musikbörsen för en seriös lyssningssväng, och kollade in följande monitorer:

Event (modell? 4000kr-klassen)

Fostex PM1

Tannoy Reveal (modell nr? Två storlekar, 5500 och 6000kr-klassen)

Samson Rubicon ("nya", två storlekar, 6.5" bas och 5" bas)

Samson Resolve 65 ("gamla", den jag nästan bestämt mig för)

Det kan ju poängteras att de monitorer som främst fått rekommendationer i denna tråd, Behringer och ESI nEar, inte fanns i butik för lyssning.

Hur som helst, jag tyckte faktiskt att bara Samson Rubicon och den större Tannoy Reveal lät bra. Riktigt bra. Jag kan förstås ha fel, och alla har vi olika smak osv, men man bör ju lita på sina egna öron, right? Och eftersom de båda är över min budget, så köper jag ett hyggligt billigt - välrenommerat - hembygge istället. Det är ju kul att snickra oxå.

...Om jag låter förvirrad och svävar på målet, så beror det på att jag fortfarande är osäker på om jag gjort rätt 😛

tjing

Bengan

sq50 kommer bli skoj när jag beställer dom! dom kostar ju för tusan 750:-/byggsats, så det är DEFINITIVT värt det. funderar på att köpa fyra stycken satser o bygga in i väggen.. 😛

du får skriva recension om dem!! sq50:rna there is!!

samson resolve, är det dom med ngn slags banddiskant!? 😛

o de nya revealen har jag för mig låter myyycket bättre än den gamla aktiva serien.

dåliga butiker kanske!? 😮

sen får vi bilda SQ50klubb!! 😮

peace!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag beställt ett par SQ50-byggsatser från Valutronic.

[...]

tjing

Bengan

sq50 kommer bli skoj när jag beställer dom! dom kostar ju för tusan 750:-/byggsats, så det är DEFINITIVT värt det. funderar på att köpa fyra stycken satser o bygga in i väggen.. 😛

du får skriva recension om dem!! sq50:rna there is!!

samson resolve, är det dom med ngn slags banddiskant!? 😛

o de nya revealen har jag för mig låter myyycket bättre än den gamla aktiva serien.

dåliga butiker kanske!? 😮

sen får vi bilda SQ50klubb!! 😮

peace!

Nä, det är Samson "Rubicon" som har den nya banddiskanten. "Resolve" är den äldre (nu billiga) modellen.

Och ja, jag blev imponerad över skillnaden just i diskantregistret när jag jämförde de båda. Rubicon lät mysigt medan Resolve lät vasst. Jag hade liksom planerat att bli förälskad i Resolve, men jag tappade lite lusten under jämförelsen.

Igen: Samson Rubicon lät riktigt bra; liksaså Tannoy Reveal (nya eller gamla modellen, ingen aning?). Men jag betalar inte 6000 för monitorer.

Jag vill oxå passa på att litegrann reservera mina omdömen, som är högst personliga. Alltså; det finns mer rutinerade studiorävsöron än mina. Jag har alltid varit musikfreak, men egentligen aldrig riktig HiFi- eller ljudnörd.

***

Well men för fan!! SQ50-klubben here we go! Jag var just och hämtade spånskivorna, så i eftermiddag blir det till att börja snickra. Bekräftade rykten gör gällande att IKEAtäcket "Mysa Lätt" nu är prissänkt till 29 spänn, så därmed är högtalarisoleringen oxå fixad. 😛

Vill man bygga mindre, så har oxå Valutronic ett alternativ i "System 2". Det får plats i en 25 l-låda.

tjong

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag beställt ett par SQ50-byggsatser från Valutronic.

[...]

tjing

Bengan

sq50 kommer bli skoj när jag beställer dom! dom kostar ju för tusan 750:-/byggsats, så det är DEFINITIVT värt det. funderar på att köpa fyra stycken satser o bygga in i väggen.. 😛

du får skriva recension om dem!! sq50:rna there is!!

samson resolve, är det dom med ngn slags banddiskant!? 😳

o de nya revealen har jag för mig låter myyycket bättre än den gamla aktiva serien.

dåliga butiker kanske!? 😮

sen får vi bilda SQ50klubb!! 😉

peace!

Nä, det är Samson "Rubicon" som har den nya banddiskanten. "Resolve" är den äldre (nu billiga) modellen.

Och ja, jag blev imponerad över skillnaden just i diskantregistret när jag jämförde de båda. Rubicon lät mysigt medan Resolve lät vasst. Jag hade liksom planerat att bli förälskad i Resolve, men jag tappade lite lusten under jämförelsen.

Igen: Samson Rubicon lät riktigt bra; liksaså Tannoy Reveal (nya eller gamla modellen, ingen aning?). Men jag betalar inte 6000 för monitorer.

Jag vill oxå passa på att litegrann reservera mina omdömen, som är högst personliga. Alltså; det finns mer rutinerade studiorävsöron än mina. Jag har alltid varit musikfreak, men egentligen aldrig riktig HiFi- eller ljudnörd.

***

Well men för fan!! SQ50-klubben here we go! Jag var just och hämtade spånskivorna, så i eftermiddag blir det till att börja snickra. Bekräftade rykten gör gällande att IKEAtäcket "Mysa Lätt" nu är prissänkt till 29 spänn, så därmed är högtalarisoleringen oxå fixad. 😛

Vill man bygga mindre, så har oxå Valutronic ett alternativ i "System 2". Det får plats i en 25 l-låda.

tjong

Bengan

ok, då vet jag det!! har en reklam om den rubicon monitorn uppslagen på skithuset, men har haft den övertäckt med massa skisser på ett nytt studiobygge, som börjar f.ö om en vecka! (kommer göra en bildblogg över det!!! )

😄 gillar inte samson överlag, tycker de känns ganska tattiga.. 😳 men va vet jag.. 😄

tannoy reveal den nya är ett gigantiskt steg från den förra.. o jag har bara lyssnat på den på musikbörsen i norrköping, där de har snuskdålig akustik för monitorlyssning! 6000 e ju ett schysst pris! kanske lite i överkant med tanke på vad man får.. 😎

ne nästa inköp blir SQ50 sen efter det nya närfältsmonitorer, typ genelec 1035, kostar 13lök! 😉

let us join the club, snart iaf! mysa lätt ey!? får ta o kolla in det ordentligt.

ok, det är ju sweet. kanske man ska dubblera monitorerna, o ha genelec 1035 samt system 2 i lite mer referenslådor.. o sen SQ50 som vidfältsmonitor. 😛

ohh. jag vill flytta in i den nya studion nu!!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

let us join the club, snart iaf! mysa lätt ey!? får ta o kolla in det ordentligt.

Nu är mina SQ50 färdiga 😉

I vita egendesignade lådor!

Mys mys!

BILDER!!!!!!

hur låter dom!?

recension!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

peace bro. were the SQ50-club 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

BILDER!!!!!!

La upp två här:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=29200

https://www.studio.se/index.php?showtopic=29201

😛

Vän av årning kanske tycker det är märkligt med elementen i nederkant. Men se, de ska upp en bit på väggen å då blir det bäst så 🙂 Basreflexspalten syns uppåt i bakkant.

Vägra-laminat-och-tapet-klubben rekommenderar målarfärg 😎

De ska ju varmköras ett par timmar, men ett förstatest låter finfint:) Det enda jag gjort än så länge är att plugga in dom i vardagsrumsstereon.

Fler omdömen lär väl dyka upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

BILDER!!!!!!

La upp två här:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=29200

https://www.studio.se/index.php?showtopic=29201

😄

Vän av årning kanske tycker det är märkligt med elementen i nederkant. Men se, de ska upp en bit på väggen å då blir det bäst så 😳 Basreflexspalten syns uppåt i bakkant.

Vägra-laminat-och-tapet-klubben rekommenderar målarfärg 🙁

De ska ju varmköras ett par timmar, men ett förstatest låter finfint:) Det enda jag gjort än så länge är att plugga in dom i vardagsrumsstereon.

Fler omdömen lär väl dyka upp.

fanken vad läckra dom kommer bli, o sen hänga upp dom i taket..!!!!

jag är sugen på min SQ50:or, men först får jag hem tre ICF SCD 6021 😛

det kommer bli finfint!!

lägger upp bilder på minsajt på setupen när den är färdig. om den nu ngnsin blir det!! 😄 :D

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Instämmer är mer intresserad av att höra hur det gick för Vallhagen och hans SQ50-byggsatser från Valutronic. Eller att vi anknyter till trådens huvudämne igen.

Jamen Hej igen 😛

***

Jodå. De är inkörda och låter alldeles utmärkt. Jag är helt nöjd. Gott om bang for da buck som de säger.

Så visst kan jag rekommendera att bygge!

***

edit: Hur var det IDF? Hade du fått ihop ett par själv oxå?

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...