Jump to content
Annons

Utbildningstips


krissman

Recommended Posts

Lördagen den 15/4 är dom ju som några kanske känner till sista dagen att söka de flesta högskoleutbildningarna. För er som kanske ännu inte har bestämt er för vad ni ska söka så kan jag ju tipsa om utbildningen som jag läser, nämligen Musik- och Ljudproduktion på Högskolan i Skövde (utbildningen är förlagd i Skara). Mer info hittar ni på http://www.his.se/mlp

Har ni några frågor är det bara att säga till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Funderar på att läsa en liknande utbildning i Varberg vid LBS skolan. LBS För er som undrar om det finns fler skolor.

krissman> Skulle du vilja berätta lite om skolan och utbildningen du läser? Samt om du vet om det finns fler skolor i landet som har denna typen av utbildningar.

Tack/T

Link to comment
Dela på andra sajter

krissman> Skulle du vilja berätta lite om skolan och utbildningen du läser? Samt om du vet om det finns fler skolor i landet som har denna typen av utbildningar.

Citerar ett annat inlägg jag gjorde tidigare i år om samma utbildning.

Jag läser Musik- och Ljudproduktion på Högskolan i Skövde (utbildningen är i Skara). Utbildningen är ju väldigt ny (startade nu på våren) och det är ju alltid som det är med nya utbildningar. Men ledningen och lärarna lyssnar otroligt mycket på vad vi tycker, och har vi förslag på förbättringar så görs dom med detsamma. Till hösten när nästa klass börjar är antagligen det mesta som har med plannering osv fixat.

En stor del av utbildningen har ju med företagande (ekonomi, juridik) riktat mot musikbranchen att göra, och det är ju inte helt fel då chansen att man startar eget är väldigt stor.

Lokalerna och utrustningen är mycket bra, vi har bland annat 7 stycken små arbetsstationer i separata rum med Mac, Digi002r, Octapre LE, Genelec-monitorer, Elgitarr, Elbas, Akustisk gitarr. Allt detta finns alltså i 7 stycken rum (som kommer bli fler till hösten). + En större studio med separat inspelningsrum osv. Sen finns det ju även Replokaler/övningslokaler/Sibelius-datasalar (dessa delar man med musikgymnasiet som oxå finns här i Skara).

Lärarna är ju professionella musiker/producenter/tekniker osv, och dom vet ju verkligen vad dom sysslar med. Lite info om några lärare finns här: http://www.musicfactory.se/utbildningar.asp

Inträdesprovet var uppdelat i dels ett teoriprov (musikteori, gehör, inspelningsteknik), dels i uppspelning och intervju.

Det är en ganska krävande utbildning att gå och vi får flera stora uppgifter VARJE vecka, till nästa vecka ska vi t.ex. arrangera Michael Jacksons Billie Jean för Trummor, bas, keyboard, stråkkvartett och blås i Arrangeringstekniken och spela in valfri Depeche Mode låt med enbart eget samplade instrument i Datorbaserad Musikproduktion, så man får verkligen sitta i skolan mesta tiden av både vardagar och helger, men eftersom det är kul så är det ju värt det.

Det är absolut ett plus om man kan noter innan man börjar läsa på utbildningen, eftersom Arrangering är en ganska stor del.

Säg bara till om du har några frågor.

Någon liknande utbildning (iallafall på högskolenivå) tror jag inte det finns för tillfället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...