Jump to content
Annons

M-audio!


Jacob (oregistrerad)

Recommended Posts

Jacob (oregistrerad)

Jag ska köpa ett nytt ljudkort till min hemstudio. Jag funderar mellan M-audio delta audiophile, delta 44, delta 66 och delta 1010LT. Vilket är bäst för pengarna och mest praktiskt?

Egentligen skulle det nog räcka med 4 in/ut.

Har delta 44 MIDI-interface och är latencyn lika låg som på de andra korten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Guest (oregistrerad)

Det beror lite på vad du vill göra. Ska du inte plugga in en massa instrument räcker Audiophile utmärkt och är dessutom ganska mycket billigare. Om du med tiden vill börja plugga in instrument så kan du ju komplettera med en mixer. Kvalitetsmässigt tror jag inte att det är någon större skillnad mellan de Delta-kort du räknar upp. Det är mest in/ut som diffar.

44:an har mig veterligen inte MIDI men använder samma drivrutiner som de andra korten, så latency borde vara likadan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest (oregistrerad)
Jag ska köpa ett nytt ljudkort till min hemstudio. Jag funderar mellan M-audio delta audiophile, delta 44, delta 66 och delta 1010LT. Vilket är bäst för pengarna och mest praktiskt?

Egentligen skulle det nog räcka med 4 in/ut.

Har delta 44 MIDI-interface och är latencyn lika låg som på de andra korten?

4 in/ut - då måste det ju bli Delta 66...

Jag ska köpa ett nytt ljudkort till min hemstudio. Jag funderar mellan M-audio delta audiophile, delta 44, delta 66 och delta 1010LT. Vilket är bäst för pengarna och mest praktiskt?

Egentligen skulle det nog räcka med 4 in/ut.

Har delta 44 MIDI-interface och är latencyn lika låg som på de andra korten?

4 in/ut - då måste det ju bli Delta 66...

~~~Lennie~~~

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej!

Finns det externa M-audio Delta 2496 kort? eller är det bara internt som gäller?

Jag har en bärbar dator som ju redan har ett ljudkort inbyggt, så jag tänker att det enklaste borde vara att köpa ett externt så man slipper krångla med utmontering av det gamla ur datorn och att sätta i ett nytt osv...men samtidigt har jag funderat på Audiophile kortet.......

Nån som kan ge mig tips?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, va bra att de finns som externa kort oxå.

Vad är skillnaden mellan det interna och det externa Audiophilekorten? Ungefär samma eller?

Jag ska mest spela in audio, men jag vill oxå kunna spela in genom midikeyboard till mitt sequenserprogram, funkar kortet bra till det?

Vad ska man titta extra på när man köper ljudkort?

Och sen undrar jag om nån vet om det kortet går bra ihop med Sonar2xl(cakewalk), med drivrutinerna osv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter oxå och funderar på att skaffa mig ett M-Audio kort. Lutar åt att det blir ett DELTA 1010LT... får ju fler ingångar, preamps och MIDI för ack så lite mer pengar. Det som talar emot är att 1010LT inte verkar ha någon "breakout box" till skillnad från DELTA 44 och 66?

Fundera över vad som egentligen finns i den där boxen. Misstänker att det bara är för att det ska bli smidigare att koppla... och då kan det kvitta att 1010LT inte har en, men om det är så att AD omvandlare och annat tjafs har placerats i denna boxen så är det ju lite mer intressant. Någon som vet eller har lust att öppna och kolla i sin? 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag minns rätt så har Delta 44, 66 och 1010 balancerade ingångar, dessutom är de externa vilket innebär att de är betydligt mindre känsliga för brus och störkällor. Delta 1010LT är obalancerade in och ut på rca kontakter, vilket innbeär att du kan räkna till några hundralappar på att du kommer få löda eller köpa kontakter för att koppla ihop dina grejer. T.ex. tele hona till rca hane och dylikt. I övrigt är det nog exakt samma ad/da omvandlare och andra pryttlar som sitter i dem.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade upp det där med ingångarna och det du säger om balanserade/obalanserade stämmer... så det e ju något att fundera på om tänkt använda sig av balanserade. Det lär även vara samma typ av AD/DA som används... Men jag kan inte hålla med om att bara för att ingångarna placerats i en extern box så skulle de vara mindre känsliga för brus. Det är när AD:n oxå placeras externt som man får denna positiva effekt. Så det var därför jag vill att någon ska bända upp sin box å kolla 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Ohoj!

M-audio´s ljudkort fungerar extremt bra ihop med Cakewalks produkter. Audiophile fungerar kanon med Sonar. Very låg latency.

Själv skulle jag vilja rekommendera följande produkt (Omnistudio) även om den kostar en och annan spänn så är det bästa köpet jag gjort.

http://m-audio.rjmg.com/index.cfm?pid=3247

Som sagt man får tömma plånboken men det är inget man ångrar. Det är ett Delta 66-kort med en breakout box av RANG! 🙁

Mvh

/Metz

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
jesper (oregistrerad)

Tjena.

Tänkte ge dig lite hjälp...

Har du en bärbar dator kan du nog glömma både 2496, delta 44 och delta 66 och förmodligen 1010lt också.

Är osäker på 1010 men alla de andra korten måste ha en pci-plats vilket du förmodligen inte har på din bärbara.

Det finns dock liknande kort från m-audio som du kopplar in via usb eller firewire.

Breakoutboxen i delta 44 (som jag har) kopplas in via en kabel till ett pci-kort så det är inte helt externt, bara en box med utgångar och ingångar!

Tänkte bara så du inte gör bort dig...

För övrigt är delta 44 klockrent, behöver du inte spdif så är det samma kort

som delta 66!

Link to comment
Dela på andra sajter

😛😛

Tokas, kan bara hålla med. Mitt delta1010LT är NÄSTAN över

förväntningarna. Det finns en del kvar att lära eftersom

jag bara haft det i lite mer än en vecka. Men när det gäller

inspelningskvalitet så är det KANON, Latancy är -, alltså INGET.

Jag ligger på runt 21-30MS i latancy på 44.1kHz. Man kan dra ner den

till under 10, detta kan vara bra om man ska köra lite live.

Testa själva räkna ut Latancy med 10MS/44100. Tror det är så man gör 😆

Datorn jag använder är en PIII 866mHz med 512 Ram

Och för knappa 3000 är det ett självklart val.

Kolla demon i https://www.studio.se/index.php?showtopic=1330

Och även https://www.studio.se/index.php?showtopic=1284

i den sista länken är sången inspelad i ett Delta1010LT

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ligger på runt 21-30MS i latancy på 44.1kHz. Man kan dra ner den

till under 10, detta kan vara bra om man ska köra lite live.

21-30ms - det är ju en hel evighet!! Du kan ju köra Deltakortet ner till ett par ms.

Ner åt en 5-6 vill man nog köra om man ska klinka softsynt iallafall.

Vid mixning spelar det ingen större roll iofs.

För att beräkna latency tror jag att det är så här man gör:

Antalet samples/samplings frekvensen

Ett buffervärde på t.ex 512 samples o en samplingsfrekvens på 44.1kHz ger då:

512/44100=0,012s=12ms

Redigerat av jeppe_sthlm
Link to comment
Dela på andra sajter

Hehehe. Jag vet att jag kan. Har provat. Men du, då kan jag typ spela

mono 😛 . Min Dator hänger lixom inte med 😳 .

Men har man typ en P4 3ghz med 4gig ram så kan man

nog köra en del VSTi´s + en massa effekter och så. 🙂

Men så snabb är inte min lilla miniräknare 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 år senare...
  • 9 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...