Jump to content
Annons

Mixning av kör


jivegard

Recommended Posts

Jag har spelat in en 15-mannakör med två Röde NT-3-mikrofoner. Har ni tips på hur jag bör mixa, eller snarare mastra, de två kanalerna? Vad ska man tänka på när man mixar liveinspelad kör?

J

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Hur har Du spelat in? Hur stor kör? Män/kvinnor? Vilka andra instrument? Vad för slags musik? Vad för slags lokal?

Har bara lite erfarenhet av körinspelning men skulle kunna dela med mig av de erfarenheter jag gjort men då behöver jag svar på de frågor jag ställt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart att man kan eq'a/komprimera lite försiktigt, men för att få det att låta bra så är det otroligt viktigt att man fått det hela väl inspelat från början. Blir lätt bekymmer med brusnivåer och liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kören stod ungefär 2,5 m från mikrofonerna...ca 10-13 personer. En eller två solosångare tar ett par steg fram och sjunger i de olika låtarna.

Alla i kören är män. Bas, baryton och tenorer. Musiken är pop och rock-låtar arrade till a capella...www.gosskoren.com. Lokalen var Valands Festvåning här i göteborg. En riktigt stor sal med kanske 6 meter högt tak. Senare ikväll kan jag lägga ut ett smakprov på hur det låter obearbetat. Problemet är att jag behöver göra klart inspelningen senare under kvällen. Jag är väldigt tacksam för alla snabba tips ni kan ge mig.

Brusnivåerna är helt okej tycker jag, trots att det är inspelat på MD. Ett problem är dock att ganska mycket skitljud kommer från när körmedlemmarna rör sig på scenen. Jag var nämligen tvingad att rikta mikrofonerna uppifrån och ner för att undvika rundgång i lokalen. Högtalarnas placering gick nämligen inte att påverka.

Hoppas att ni med denna info kan hjälpa mig med lite tips.

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjaba, kul att höra.

Några tankar. Ibland kan man polera upp lite i efterhand, men det är ju materialet som sätter begränsningarna.

1) klipp i bitar. En bit per låt. Beroende på vilket program du har kan det vara intressant att lägga en låt per kanal, så man snabbt kan växla mellan dem. Alternativt kan de ligga efter varandra på samma kanal. Gör en lång fadein och en lång fadeout på varje låt. Säg kring en till 2 sekunder. Lyssna efter "tempot", faderna skall liksom passa med musiken. Lägg faderna utanför själva låten så att du inte tar bort något av sången.

2) lägg på en EQ. Börja med att skära bort djupbasen, säg under 80 eller 100 Hertz. När man lägger på EQ fläska gärna på lite extra först så det verkligen hörs vad man gör och trimma sen när lite efter hand tills det så att säga inte märks.

3) lägg ett EQ kring 1000Hz, skär bort sådär 10 db, Q-faktor kring 2. Svep nu frekvensen från 500 upp till 10.000Hz och hör om det blir bättre någon stans. Finjustera i såna fall. Chansen är att det inte blir bättre, ställ tillbaka det till 0dB i såna fall. Inte mycket mer man kan säga om EQ.

4) prova med en kompressor på mastern. Säg kompression 1,5, stigtid 50ms och falltid 2 s. Kompressorn skall liksom inte höras, bara minska skillnaderna lite grann. Inte självklart att det kommer låta bättre. Alternativt är att jobba med reglarna (kanske automatisering) för att ta bort lite av de största skillnaderna i dynamik. Lätt att göra bort sig så det bara blir platt som en pannkaka.

5) justera volymerna för varje låt så att det låter "lagom starkt". Här hjälper inte mätarna utan det är öronen som bestämmer. En stilla låt kanske skall vara lite svagare, en rivigare låt lite starkare. Känsla.

6) Kolla noggrannt att absolut inget går över 0dB på utgången. Det låter illa då. Eventuellt kan man lägga en limiter på utgången på så där -0.3dBFS för att vara på säkra sidan.

Nu har du gjort det man brukar kunna göra i alla ljudprogram någorlunda enkelt. Bara att köra ut på CD.

Om man har verktygen och tiden till det är det ibland möjligt att redigera bort skrapningar av stolar, bussar som kör förbi utanför, hostningar med mera. Om kören sjunker under en sång går det att justera med pitch. Om enstaka toner är sura kan man ibland justera dem också. Om det finns brus eller brum eller så kan det gå att ta bort det. Men sånt är inte enkelt och alla ljudprogram har inte såna verktyg. Det låter som att du skall spara det till en annan gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...