Jump to content
Annons

Min externa synth spelas igenom VST Amp Rack [Problem löst]


hertingen

Recommended Posts

Hej.

Har spelat in lite midi som jag sedan spelar upp genom min externa synth (hårdvara) och det funkar fint utan problem.

När jag sedan gör ett nytt audiospår till min gitarr och väljer VST Amp Rack som Insert så funkar det också fint.

Men när jag sedan vill spela upp båda sakerna samtidigt, dvs jag vill spela upp synthen och sedan testa att spela lite gitarr till den så blir det kaos.

Synthen spelas upp som den ska men genom VST Amp Rack. Det blir en massa dist och sånt och jag kan inte spela gitarren till.

Vad har jag gjort för fel? Har Cubase 6.5

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du använt "external instrument" i VST connections och satt din externa syn på en dedikerad in och utgång på ljudkortet? Cubase kan inte ha en delad in och utgång för denna funktionen om du ska kunna använda den externa synten samtidigt som du spelar upp andra saker

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Nej det har jag inte gjort. Hmmm....jag har ju en mixer (http://www.dancetech.com/item.cfm?threadid=3578) kopplad till mitt ljudkort M-Audio Delta 1010LT (http://www.m-audio.com/products/en_us/Delta1010LT.html) där jag kör stereo out från mixern till ljudkortet. Att få synthen på en dedikerad ingång vet jag hur jag gör, att få den på en dedikerad utgång vet jag inte riktigt hur man gör. Är inte så bra på mixer kopplingar. Ska jag skicka den externa synthen till en utgång tex. stereo out 3 och koppla den till en stereo ingång på mixern och sen fortfarande köpra stereo-out från mixern in i ljudkortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej att köra den genom mixern går inte, för att External instrument ska funka måste synten ha en egen ingång i ljudkortet... Sorry.. skrev fel.. en dedikerad in och utgång använder du bara om synten har ingång för att ta in externa signaler.. Det räcker med att synten då får en egen ingång på ditt ljudkort och att du knyter den i VSTconnections.. du kan ju sedan spara en Template så slipper du göra den kopplingen vareviga gång du startar Cubase

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Men funkar det att koppla synthen direkt till en ingång i mitt ljudkort: M-Audio Delta 1010LT (http://www.m-audio.com/products/en_us/Delta1010LT.html)?

Antar att jag måste välja de två ingångarna med mic preamps (för jag vill ju ha stereo). Koppla synthen till två av dom obalanserade ingångarna funkar väl inte antar jag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo synten ska gå på de obalanserade anslutningarna.. sätt den inte på XLR-kontakerna vad du gör.. råkar du slå på 48 Volt sen så kan du steka ägg på synten 😄

Du har säkert port 1/2, 3/4, 5/6 eller liknande.. koppla syntens Stereo out ( eller mono eller vad du har) till 3/4 och routa sedan om signalen i ljudkortets kontrollpanel så den inte mixas i ljudkortets mjukvara ( om det skulle behövas ) gå sedan in i VST connections och skapa ett External instrument och använd port 3/4..

EDIT: Det såg ut som du har åtminstone 8st In och utgångar på obalanserade RCA-kontakter vilket borde göra 4st Stereo in och ut + 2st XLR med Mic-preamp + digitalt på s/pdif.. fattar du vad syntar du kan koppla in nu.. 😉

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Oooops...... tur du sa det. Det är en bra synth den vill jag inte göra om till stekpanna! 🙂

Ok. Jag trodde det blev för klen förstärkning på de balanserade ingångarna. Ja precis, det är så in och utgångarna är. Men då ska jag testa att koppla den till en av dom och lägga till synthen som ett External instrument och hoppas på att det funkar som det ska sen. Antar att jag får ställa in volymen på ljudet jag vill spela in från synthen i cubase sen? Har varit van att ställa in det på mixern tidigare.

Tack så mycket för hjälpen! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

External instrument har egna volymreglar du kan boosta med upp till +6,04 db och det funkar alldeles utmärkt för de flesta syntar.. annars kan ju även boosta ingången i mixern sen om det inte räcker..

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...