Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har ett bekymmer med MIDI kommunikation mellan två enheter. Nord Rack 2x - MPK61.

2x:an gör inte ett ljud ifrån sig och vill inte alls reagera på den informationen Akaien skickar.

Men när jag pluggar i min gamla Axiom 25 fungerar det klockrent!

Någon som haft detta problem? Eller någon som har en susning på vad det kan vara ändå?

iMac ---USB---> MPK61 ---MIDI-kabel---> Nord Rack 2x.

Annons
Postat

Har du kollat så att NL2:an tar emot MIDI på samma kanal som MPK sänder?

....... Nej.... =)

Det kanske jag skulle ha gjort så klart.

Postat

Näää det där gick inge vidare.

På Racken kan jag kolla kanaler och ändra. Men på MPK:n vet jag inte hur jag ska gå tillväga.

Hittade inget om det i manualerna på hemsidan heller.

Dom tar ju upp att det kan vara strul om man inte har separat spänning, utan endast får ström genom USB.

Men deras lösning för problemet (Logic) funkade inte heller.

" When the controller is powered via the optional MP6-1 power adapter alone (and is not connected via USB), the MIDI Out jack functions like it would on a stand-alone (non-USB) keyboard or MIDI controller. Any MIDI generated from the keys, pads, or controls will be sent out the MIDI Out jack.

However, when the controller is connected to the computer via USB, the MIDI In and MIDI Out jacks on the controller become inputs and outputs for the computer. The advantage of this is that in this situation, its like you have a USB MIDI controller, and a separate 1-in, 1-out USB MIDI interface.

So, when the controller is connected via USB, and you want to get MIDI from it's keys, pads or controls to an external MIDI device connected to it's MIDI Out jack, the signal needs to go into the computer and get routed (by your software) back out USB Audio Device (2) (or AKAI controller (2) on the Macintosh) to the controller's MIDI Out jack, and on to your external MIDI device.

In Logic

1. In any existing project, create a new External MIDI track.

2. Set the Port (MIDI output) for this track to AKAI MPxxx (2)

3. Turn on Record Ready for the MIDI track.

4. Note: If you experience a delay between the time when you strike a key or a pad, and when you hear a sound from your software or external MIDI module, open your software's audio options, and reduce the buffer size of your sound card. This will reduce the overall latency, and will improve any MIDI delay you are experiencing. "

Postat

Köpte separat strömförsörjning idag då funkar det klockrent.

Ifall det är någon annan som stöter på samma problem.

Tänk att det är samma visa varje gång det blir tillökning i pojkrummet.

80% problemlösning, 10%öl, 7% anger management övningar och 3% musik skapande.

...Suck......

Postat

Ska tillägga att om man vill ha USB kabeln i funkar det endast att köra extern midi på detta vis:

(Logic)

1. In any existing project, create a new External MIDI track.

2. Set the Port (MIDI output) for this track to AKAI MPxxx (2)

Annars skickar MPK:n ingen info till externa enheten.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.