Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag undrar om det finns någon inställning som gör att det inte peakar över på inspelning av micken

Har varit hemma hos en kompis som kör med samma program SONAR 8.5 och med M-audio delta LT ljudkort + STUDIO PROJEKT MIC

Men jag själv har 2st MOTU kort 2408 och RÖDE NT2A

Men hos kompisen kan vi skrika så mycket det bara går utan att det peakar

Metern stannar ändå vid noll ändå

Är det någon som har kunskap kring detta

Så min fråga är då, är det i SONAR eller är det i ljudkortet man gör någon inställning

Ja jag har kollat i manualen men är dålig på Engelska

TACK PÅ FÖRHAND

Annons
Postat

Det låter i så fall som om det finns någon limiter inkopplad, något som inte alltid är så lyckat vid inspelning. Bättre att se till att alltid spela in i 24-bit och sänka volymen så att peakarna kommer upp på runt -10dB, så finns det ordentlig marginal utan att man riskerar nämnvärt försämrad ljudkvalitet.

Postat

Hej Claes

Tack för ditt svar

men någon limiter eller några andra effekter är inte inkopplade

men kompisen har ett sjuhelvetes gott ljud både inspelning o uppspelning

detta är ett mystiskt fenomen

jag kan även tala om att för c:a 3 veckor sedan peakade även hans mick över som vanligt med för hög inspelningsgain

visst är det knepigt

jag har tittat runt på hans inställningar men kan inte se några skillnader på mina inställningar

Postat

Kolla över prylarna i tur och ordning. Om du försöker leta överallt samtidigt, så kan det lätt bli rörigt så att man pratar förbi varandra...

Om inspelningsnivån slår över, så finns det bara ett alternativ att ta till; Att sänka gain.

Du ser om det är överstyrt vid inspelning om du tar upp en audioeditor och tittar på hur vågformen ser ut på det aktuella ljudspåret. Ser det ok ut, så vet du att det inte är på ingångssidan problemet ligger. Blir det avhuggna toppar i vågformen, så är det överstyrt och du måste dra ner gain.

Om ljudet på inspelningen låter bättre hon honom än hos dig, så kan det förstås också bero på att ni har olika mickar och/eller olika rumsakustik...

Postat

Kan det vara så enkelt att din polare har sin rigg ställd i 24 bitar och du har din inställd i bara 16 bitars inspelning?

Postat

Tack för era svar

Vågorna i min audioeditorn är bra, inga höga eller avhuggna toppar

detta är så märkligt

jag gainar så metern ligger på c:a -10 men minsta lilla röst höjning så peakar det

och om jag backar ifrån micken så blir inspelningen för låg

jag ska kolla inställningarna på mina ljudkort idag

vi har 24 bitars båda två

kompisen meter i SONAR går inte över nollan hur mycket han än tar i, den stannar där

kan det vara min mick som är så känslig

ja ja problem är till för att lösas

fortsättning följer jag ger mig inte i första taget

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.