Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Själv spelar jag in med en gammal extern burk som heter Roland VS-2480 (kom 2001 och nu är den väl bortglömd av alla utom mig, men det är i alla fall en 24-kanals hårddiskinspelare med inbyggd 64-kanals mixer med motorreglar och en del effekter, 8 analoga utgångar, 16 analoga ingångar varav 8 med valbar fantommatning, en del digitala in- och utgångar och så vidare). Den funkar kanon för mina behov och jag kommer nog inte att överge den förrän den går sönder och inte går att reparera till rimlig kostnad.

Hur som helst, så har jag funderat lite på Ardour. Hur långt har man kommit med detta projekt? Finns det några fördelar (förutom det uppenbara, att det är gratis och öppen källkod) jämfört med kommersiella produkter? Vad saknas, och vilka är dess svaga punkter?

Själv arbetar jag helst enbart med FLAC-filer, vad jag än ska göra, såvida jag inte är fruktansvärt tvungen att använda något annat format (exempelvis mp3 då min jobb-bil inte tolererar något annat), och vad jag förstått så är FLAC inget problem för Ardour (konstigt vore det ju annars). Kan något eller några av de kommersiella programmen använda FLAC-filer?

Okej, detta känns lite luddigt redan, känner jag, men jag behöver inga vetenskapliga svar; jag var mest nyfiken…

Annons
pme (oregistrerad)
Postat

Jag tror nog att den har framtiden för sig. Med tanke på att Harissons produkt MixBus är baserat på ardour så kan man nog se den som etablerad. Det som saknas är att plugin tillverkarna släppte linux versioner. Linux borde vara det mest lämpliga OS:et för en DAW. Men det spelar inte så stor roll om det inte finns stöd från leverantörerna. Typ NI, spectrasonics osv.

BurninSven (oregistrerad)
Postat

Mixbus är ganska billigt så det är nog bättre att köra på det i och med att ardour ändå finns i botten, jag tror det finns för både os x, win och linux i daxläget. Med mixsbus får man ju också med harrisons mixer som är jäkligt bra. Själv har jag osx och win versionerna och båda funkar bra.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.