Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

1) Kan någon förklara för de okunniga vad t.ex. USB-, FireWire- och PCI-ljudkorten har för egenskaper? Vilket är bäst (kanske är en smaksak)?

2) Jag ska snart börja skruva ihop min studiodator. Fick tag på en demo-CPU billigt (Intel Core i5 Quad Processor i5-760, 2.80 GHz, Socket 1156, 8MB, 95W, Boxed w/fan) - Kommer den vara rättvis i studion, som processor?

3) Har ej valt något moderkort än, något tips? Helst vill jag att det ska vara ett Intel.

4) Vad rekommenderas som ljudkortstandard? - USB, FireWire eller PCI? Observera att den "endast" ska användas för uppspelning. Behöver inte fantommatning.

Jag hoppas någon kan svara på nån av dessa frågor..

Redigerat av BobbyBenjaminz
Annons
Postat

USB, Firewire och PCI spelar egentligen mindre roll utan beror snarare på de val du gör. Exempelvis så funkar ju PCI bara i en stationär dator medan USB och Firewire brukar finnas i de flesta bärbara. Så där är ju en gräns.

Sen är det skillnad på USB och Firewire. Oftast i mängden kanaler man kan spela in samtidigt. Det finns flera USB-kort nuförtiden som kan spela in 8 och fler kanaler samtidigt men förr var det nästan bara firewirekort som hade den möjligheten (förutom PCI då).

Men annars är den stora skillnaden mellan USB och Firewire att Firewire är parallel medan USB är seriell. I grunden betyder det att USB kräver en värd (i detta fall en dator) och kommer nyttja processorn i datorn för att kunna utföra sina uppgifter. Detta behöver inte Firewire som löser det själv på bussen.

Så fundera över hur många kanaler du vill kunna spela in samtidigt så blir ditt val förmodligen lättare.

Det kanske räcker med stereo in? Iså fall kan du välja vilket kort som helst nästan....

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.