Jump to content
Annons

Fostex 812 och m-audio delta 1010lt


josephhh

Recommended Posts

Hej!

Hoppas jag postar detta på rätt ställe...

Jag håller på att skapa en liten studio hemma.

Än så länge äger det som står i rubriken, ett Fostex 812 mixerbord och ett delta 1010lt ljudkort.

Det jag funderar över är hur jag ska koppla det, jag måste köpa kablar för det har jag inga!

Så vad för kablar jag använda mig av och hur ska jag koppla allting?

Tänkte använda mig av min vanliga stereo när jag lyssnar/mixar det jag spelar in...

Tilläggas bör också att jag är väldigt nybörjare på detta så beskriv gärna sakerna så enkelt som möjligt!

Tack på förhand 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ludde46 (oregistrerad)

Du har 2 XLR kontakter på ditt M-audio Delta 1010lt, dessa gåt att byggla så att du antingen kör med mic signal, eller +4 nivå Balanserat in, DVS om du har en Mic Preamp, sen finns det en S-pdif där du kan köra från något som ger S-pdif ut, då kan du också låsa ditt Daw. Sen finns det wordclock, fast det har jag aldrig använt.

Sen är resten av in/utgångarna RCA, koppla in dina syntar där ( oftast tele->RCA), Sen finns det ju MIDI där också, styrsignaler från dina syntar eller liknande in till ditt DAW, eller andra syntar....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har förlorat den kabeln med s-pdif-kontaken sitter på...

Bör jag koppla förbi mixerbordet när jag ska spela in? Typ gitarr/bas/mic in i ljudkortet direkt? För att sedan skicka tillbaka signalen in i bordet när inspelningen är klar?

Jag behöver alltså kablar som är tele->rca och xlr->xlr?

Är DAW detsamma som programet jag spelar in i? Cubase?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ludde46 (oregistrerad)

Ja, DAW = Digital Audio Workstation ( Cubase, Pro Tools etc), tror inte du behöver koppla förbi ditt mixerbord, koppla signalerna från direct out från kanalerna, till ditt Ljudkort från ditt mixerbord, ja du behöver nog mest tele->Rca, sen vet jag inte riktigt hur ditt mixerbord ser ut, men det borde väl finnas nån switch där du kan koppla om in/out efter insp. så att du kan lyssna på avd du gjort, fast bättre är ju ett par aktiva monitorer som du kopplar direkt från Ljudkortet

Claes Hjälp mig 🙂

Redigerat av Ludde46
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra, då DAW-begreppet utrett i alla fall! 🙂

Okej, men då är nog med på noterna! Aktiva monitorer kanske vore något att inhandla då.. Blir det bättre ljud i sådana?

Tele (stereo?) -> RCA-kablar måste jag alltså inhandla..

Är det något mer jag behöver sen eller är det bara börja spela in sen? 🙂

När du skrev "syntar" förut, vad menade du med det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ludde46 (oregistrerad)

Syntar=Keyboard, Piano, trumaskiner etc, , fast Elektroniska ??, Nä du behöver par kablar alltså två mono Tele -->>rca ( par, oftast), såvida din output från något instrumet inte har stereo out, ja du slipper ju slutsteget om du har aktiva monitorer...hmmm, sen när du kopplat in allt så e det bara att köra...vet faktist inte hur jag kan förklara det bättre

Link to comment
Dela på andra sajter

Ludde46 (oregistrerad)

Japp, du har en mono signal ut, (( oftast) finns stereo också ), så om du har ett keyboard så kopplar du in två sladdar från det in på två inputs påi ditt mixerbord, och två sladdar från direct out till ditt ljudkort. Panorerarar höger/vänster sen låter det ok. Ja det är svårt att visa när man inte är där......

Sen finns det en hel drös med andra kopplingar, mikrofoner, lajnat å så, bäst är det väl om du läser http://wiki.kontrollrummet.com/ klicka på nybörjarguide, sen gå vidare.......

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag har ett soundcraft 32 kanals mixerbord och jag undrar hur man kopplar ljukortet in o ut till kanalerna, Mixerbordet har Direkt out. Jag har 2st MOTU 2408MK2 8 in o 8 ut på varje

Tacksam för hjälp

Redigerat av zantoz
Link to comment
Dela på andra sajter

När jag för väldigt länge sedan använde mitt Fostex 812 tillsammans med en R8 rullbandare då använde jag bussarna för att skicka signalen till bandaren.

Bussarnas utgångar är i rca formatet så det borde fungera att skicka dina kanaler du vill spela in genom dessa till ditt ljudkort.

Om jag minns rätt fick jag panorera kanalen för att separera spåren till olika kanaler.

Fick bara med rca kablar när jag köpte mixer och bandare som i dagens pengar kostade en hel förmögenhet så jag hade aldrig råd att köpa fler sladdar för att använda direct out. Men det funkade rätt bra att göra så, fick koppla om sladdarna på bandaren ibland efter som 2 av de 8 bussarna gick till min då primitiva lyssning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...