Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Har ett smärre problem. När jag vill jobba med en midifil o använder mig av typ SampleTank så hindrar Halion programmet. Alla spår använder sig av midikanal 1.. Det enda man kan göra är att kopiera spåret till ett nytt midispår o då kan man bestämma midikanalen dvs 2-16!!

Är det ett vanligt problem? Vill få bort Halion o slippa att behöva kopiera spåret till ett nytt midispår! Är Halion så integrerat med Cubase 5 att det hindrar andra mjukvaruprogram?

Tacksam för hjälp!!

Annons
Postat

Det är inte ett dugg integrerat, utan frågan är kanske snarare varför du har lagt in HALion i en VSTi-slot om du inte vill använda det...? 😉

Det är ju bara att ta upp VST Instruments (F11) och välja det VSTi du vill köra med - och sedan välja rätt i Inspectorn för varje midispår... Har aldrig haft några som helst problem med det. Jag har för mig att det kan funka lite skumt om man använder Instrument Tracks istället för Midi Tracks, så det är kanske därför det bråkar...?

• 3 veckor senare...
Postat

Hej igen! Ursäkta att jag inte svarat på detta. Tack för inlägget!

Men det har inte hjälpt ngt. Varje gång jag importerar en midi så "fastnar" Halion på varje spår!!! Enda sättet jag kan styra midispåret är att kopiera midispåret till ett annat spår. Då kan jag plötsligt ange 1-16......om jag använder mig av typ SampleTank så fastnar varje spår på midikanal 1. Det konstiga är att Halion inte finns i VST Instruments dvs angett. Halion går inte att få bort från midispåret. Har en kompis som har liknande problem. Tacksam för lite mer hjälp!

Postat

Nu har jag gjort en till koll. Av ngn anledning hamnar midi 10 till 5, midi 11 till 6, midi 12 till 7 etc.......dessutom syns bara ett spår i SamleTank,,,de andra låter men syns inte.....

Postat

Jaja.....så här är det. När jag importerar en midifil till Cubase 5 så bestämmer Halion allt.....midifilerna numreras från 1 - 16......Halion går inte ta bort. Går att ta fram i VST Instruments med det kvittar.......Halion äger som om det vore integrerat i Cubase. När man importerar en midifile transformeras den automatiskt ill Halion o det går inte att ta bort.

Postat (redigerat)

Du har kanske bockat för "Import to instrument tracks" under "Midi file" i "Preferences"? Det känns som om det skulle kunna vara där det ligger...

Om du inte redan har gjort det, så kan det vara bra att markera "Auto dissolve format 0", så att du slipper få upp alla midikanaler i ett midispår när du importerar vissa midifiler.

Redigerat av Claes

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.