Jump to content
Annons

Andree

Recommended Posts

Hej,

Jag behöver koppla softpedalen på mitt digitalpiano till expression-attributet i Cubase men vet inte hur man gör. Det verkar inte som att den vanliga metoden, att välja funktion under generic remote, fungerar. Kan inte hitta attributet där, det närmaste jag kommit är något som kallas för contoller lane.

Tacksam för hjälp

/Andrée

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Ingen som kan hjälpa mig?

Jag har kommit fram till att kontroll av expression förmodligen måste göras i mitt VST instrument, Miroslav Philharmonik. Där finns det en funktion för att välja midi CC, problemet är bara att programmet inte lyckas identifiera några CC. Det står N/A och går ej att ändra. Kan det vara så att man måste göra någon inställning i Cubase för att vidaresända CC informationen till Miroslav? När jag kör stand alone versionen så fungerar allt som det ska, då hittar programmet CC kanalerna.

Någon som kan hjälpa mig?

Redigerat av Andree
Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att det finns någon Midi transformer-plugin i Cubase, där man kan ändra olika controllers till att fungera som något annat...

Det finns midifilter också i Cubase för inkommande data. Har för mig att det bara är sysex som är disablat som default, men du har kanske råkat ändra det...?

Jag undrar däremot om du kan göra som du vill - för softpedalen är väl bara on/off, precis som sustainpedalen? Expression ska vara en volympedal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Claes,

I midi-filtret ligger enbart SysEx.

Du har rätt i att jag bara får on/off på soft-pedalen men detta trodde jag gick att ändra eftersom pedalen är progressiv. Kanske är detta inte den metod jag söker. Hur skulle jag behöva göra om jag vill koppla expression-attributet till ett mod-wheel eller en mixer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...