Jump to content
Annons

Ljudet kommer sent!


The Mr

Recommended Posts

Hej!

Jag har precis uppgraderat min dator. Jag kör med en P4 3,2 Ghz 800 Mhz fsb, 1024 Mb 3200 minnen osv... Betydligt bättre än vad jag hade innan.

Mitt problem är när jag ska lira med antingen Virtual guitarist (VG) eller Groove Agent (GA). T.ex. när jag associerar en midikanal till VG och vill spela live, dvs. jag vill trycka på keyboardtangenterna så ska ljudet komma i form av en gitarr. Så kommer ljudet ca. en sekund efter anslagningen.

Tidigare hade jag inte detta problem, då kom ljudet på en gång.

Jag ser att cubase (SX) får en midisignal i realtid, men själva audiofilen kommer som sagt en sekund senare. Detta problem uppstår inte när jag kör vanlig midi, med keyboardens egna ljud.

Jag har mailat Steinberg och väntar deras svar, men jag hopas att någon här kan hjälpa mig tidigare. Är i desperat behov av hjälp.

Det är väl alltid så, när man lägger ned mycket tid och pengar på någonting, så strular det till sig... 😎

The Mr...

Redigerat av The Mr
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 2 veckor senare...
Du kör troligen med fel driver för ljudkortet i Cubase. Välj en ASIO-driver, så ska du se att det blir bättre... 😆

Jag har precis samma problem. Tror inte att det beror på fel driver. Jag kör nämligen med ASIO-drivern och har ändå problemet.

Det verkar bero på något i VST-kopplingen mellan Cubase och instrumentet (i mitt fall Absynth). Om man spelar i Absynth direkt har man inga problem, men om man spelar Absynth "genom" Cubase så får man problemet med ungefär en sekunds latency. Mycket skumt.

Har mekat med ungefär alla inställningar jag hittat utan att komma framåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, efter lite forskande på Steinbergs Knowledgebase - FAQ verkar det som att de inte heller tycker att det kan bero på något annat än ASIO-drivern. Tipset nu verkar vara att kolla att man verkligen har en ASIO 2.0-driver.

Detas lösningsförslag om att byta output till ljudkortets synth oxh sedan tillbaka till VST-synten håller inte om man har komplexa ljud som är svåra att föreställa sig ljudet/dynamiken i när man spelar och något annat hörs.

-------- Från Steinberg FAQ ---------

Question

Audiocard driver latency

Answer

Problem: When playing VST Instruments, a delay occurs between hitting the

keyboard and playing the sound.

Cause: Soundcards without proper ASIO drivers are being used. The signal is

being delayed by the card.s

drivers\' latency.

Solution:

- The Midi output should be switched to the soundcard\'s synthesizer, so no

latency will occur. For playback the output may be switched to the instrument

again.

- Get a card with good ASIO 2.0 drivers

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade även jag samma problem med VST syntarna, dvs en trist fördröjning, men det löste sig genom en enkel ändring i Cubase menyn under:

devices/device setup/VST Multirack

Där i menyn kan man byta ASIO driver inställningarna. Åtminstone för mig var defaultinställningarna satta på "ASIO Multimedia driver". Genom att ändra denna inställning till "ASIO DirectX Full Duplex driver" så försvann fördröjningen och syntarna lirar nu i realtid.

Hoppas detta var till hjälp

Link to comment
Dela på andra sajter

Där i menyn kan man byta ASIO driver inställningarna. Åtminstone för mig var defaultinställningarna satta på "ASIO Multimedia driver". Genom att ändra denna inställning till "ASIO DirectX Full Duplex driver" så försvann fördröjningen och syntarna lirar nu i realtid.

Helst ska man välja ljudkortets egna ASIO-driver om sådan finnes. Vilket kanske inte finns i ditt fall dock, beror på vilket ljudkort du har.

Blir det ändå fördröjning trots "native" driver kan det bero på emulated ports:

https://www.studio.se/index.php?showtopic...findpost&p=5244

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok,

jag måste ha gjort bort mig ordentligt när jag meckade med inställningarna i Cubase tidigare. Gick in på VST Multitrack (inligt instruktion ovan), fast jag tyckte att jag redan varit där och rotat - hittade ASIO 2.0 - ESI Juli@ driver för mitt ljudkort. Valde det och plötsligt fungerade allt bra! 5.805 ms latency är tillräckligt bra för mig.

Tack för tipsen! Jag var blind, men nu kan jag se. :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...