Jump to content
Annons

Kan någon tipsa om en bra violin?


Bernt

Recommended Posts

Jag hittade en fin cello från hammersound på basen av ett tips från Twilight Zound (tack för det!). Men där tycktes inte finnas stråkar i det högre registret av riktigt samma klass. Råkar någon känna till en bra violin, eller viola?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag höll på en del med soundfonts innan. Det är svårt att hitta riktigt bra stråkar, vilket var en av anledningarna till att jag slutade med det. Cadenza var de som lät bäst vill jag minnas men det var ett tag sedan. Googla på cadenza soundfonts om du inte hittare dem på hammersounds eller soundfonts.it 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör ju med Synful orchestra som i vissa lägen låter väldigt "naturtroget" men det gäller att hålla sig i rätt register för instrumentet. I synful har du kontra,cello,viola och violin.Det finns att hämta hem en trailversion på deras hemsida www.synful.com 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör ju med Synful orchestra som i vissa lägen låter väldigt "naturtroget" men det gäller att hålla sig i rätt register för instrumentet. I synful har du kontra,cello,viola och violin.Det finns att hämta hem en trailversion på deras hemsida www.synful.com 😉

Och nu har det kommit en ny version så nu kan man köra 15 dagar till. 🙂

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla förslag. De här shareware-sakerna (?) tror jag jag inte prövar, man riskerar att bli för fäst vid dem före licensen förfaller. Till Twiligu Zound: Den första är härliga stråkar om man vill göra musik till Chaplin-filmer (pröva spela "smile" med dessa så ser du vad jag menar). Men jag skulle gärna komplettera med någonting som låter litet "nyare" eller "renare". Den andra filen vägrar SounfFont Bank Manager att installera trots att jag utvidgat minnet, det finns en procedur för stora filer, men jag är litet osäker på att gå in och göra ändringar i registret. Har du själv installerat dessa fonter, hur gjorde du i såfall?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm....

Vilket prog anv du Sf med....

I Reason som jag kör är det bara zippa/rara upp

filen sen letar man efter de ljud man vill ha i Reason.

Brukade köra Cubase VST med ett SB Live 5.1 PL

och då vart det bara att lägga in ljuden...NO LIMITS

EDIT: No limits är väl att överdriva..RAM Minnet ställer ju

till en del... 🙂

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder SoundFont Bank Manager, i instruktionera står bl.a. följande:

"When loading a large bank, you will need to modify your operating system's registry settings to alter the set memory limit. This can, however, alter your operating system's performance. Remember to make a copy of your system's registry settings before proceeding."

(+ om hur man gör).

Jag borde kanske byta program. Skulle gärna ha någonting där det var lätt att (1) lagra som både .mid och .wave. (2) Spela flera fonter samtidigt. (3) Banda i flera skikt. Är det i första hand på nätet man skall söka efter program?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok:

SF Bank manager behövs i regel inte vid skapandeprocessen av musik.

Bankmanager är mest till för att ändra i eller göra egna Soundfonts.

Fråga: Vilket Ljudkort har du?

Det som krävs för att kunna anv SF Banker är:

1) Progr vilket man kan köra MIDI (Progr MÅSTE stödja SF) Ex Cubase, Reason

2) Tillräckligt med RAM minne för att kunna ladda in större

banker/ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt ljudkort: SoundBlaster Live! (internt). Jo, jag tycker också att det är klumpigt med SF Bank Manager för skapandeprocessen, men jag hamnade där eftersom programmet Creative Prodikeys DM 1.0 som jag använde inte tycktes tillåta mig att använda ljudfonter fritt.

Nu är jag inte säker på om det är Creative Prodikeys DM 1.0 som är motsvarigheten till programmen du nämner (Cubase, m.m.) eller Creative SoundFont Synth som CP DM 1.0 använder som "MIDI output device" (vet i alla händelser inte hur jag skall få C SF Synth att "byta fonter").

RAM har jag 256 Mt.

Varför fungerar förresten e-postnotifieringen för den här spalten bara ibland?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...