Jump to content
Annons

Korg Minikorg vs. Minikorg xl vs Korg R3


elinjani (oregistrerad)

Recommended Posts

elinjani (oregistrerad)

Ska köpa min första riktiga synth. De andra leksakerna jag har haft innan räknas inte 😉

Men, i alla fall - Jag gillar orginal Minikorgens presetsljud mest. Utseendesmässigt är den klart snyggast också.

Sen är väl Minikorg xl bättre på det mesta (och har väl också en annan "synthmotor"), men dock mjukare ljud.

Att den har usb-kontakt är ju bra och det kan göras många inställningar via datorn är också fördelaktigt.

Korg R3 känner jag inte så mycket till. Den har väl fullstora och färre tangenter. Knappast usb-anslutning väl?

Och så dyrare och inte nyast.

Mitt användningsområde är främst stuidiomässigt med Imac och Logic. Främst att spela in på, men också styra vissa mjukvarusynthar, vilket borde gå. Vocodern ska vara bra.

Hur hade ni mer synthvana resonerat?

Några tips?

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Den nya XL versionen har fler röster (4 kan vara lite begränsande), vilket givetvis är trevlit. Ny ljudmotor är ju inte heller fel, och enligt korg ska man kunna importera presetsen från den gamla till den nya.

R3an har inte färre tangenter, men fullstora, vilket jag tycker är väldigt skönt om man inte har en midiklav med fullstora. Det kan vara ganska praktiskt med små tangenter eftersom det gör hela paketet lite mindre och smidigare att ta med sig om andan faller på. r3an har också USB.

USBn är ju som du skriver förmodligen huvudsakligen till att styra midi signaler i logic. Det går inte att spela in ljud från synten via USBkabeln. Vocodern i den gamla microkorgen var rätt skoj, men långt ifrån jättebra. Den ska enligt Korg vara putsad till XL modellen.

Så vitt jag kan förstå så använder både XL och R3 samma ljudmotor i grunden. Och vad jag kan se från lite videos på r3an så påminner den om min microkorg i hur den är uppbyggd. Har dock inte testat båda, så jag kan inte uttala mig om hur olika (om) de låter. Mitt tips är att klura på om du behöver en fullstor klav, hur mobil du vill vara, hur stor plats du har att tillgå och om du gillar designen och kvalitén. In i en butik och jämför lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

elinjani (oregistrerad)

Det känns som orginal Micrkorgen går bort. Den håller inte riktigt de krav jag har. Kan man då dessutom ladda ner dennas ljud på Xl, så är det problem avklarat.

Frågan är då hur mycket bättre R3 är än Microkorg XL?

Såg någonstans att det skrevs att den var som en Radias fast mindre.

Link to comment
Dela på andra sajter

elinjani (oregistrerad)

Ja, nej helt enkelt är det inte att välja.

Har läst så många vs diskussioner jag kunnat på internet och jämförelse

mellan R3 och XL har de flesta tyckt att R3 är bättre, men XL har bättre och

nyare vocoder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har införskaffat MK XL efter att ha testat både den gamla MK och den nya XL.

XL har klart bättre ljud & tangenter. Vill man ha något speciellt ljud från

den gamla så går det att föra över den om man använder mjukvaran och usb:n.

Det finns patch-scheman att tillgå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...