Jump to content
Annons

Motu Audio Express monitor volym


heman

Recommended Posts

Hej!

Har nu äntligen köpt mig ett riktigt ljudkort för å komma igång med inspelningen men i helvete heller...

Det är alltså ett MOTU Audio Express kort det handlar om. Allting fungerar som det ska förutom att jag inte kan ändra volymen

på mina monitorer med ljudkortet och de känns ju som det är nått som måste fungera.

Jag har kopplat in monitorerna i main out 1 och 2 och hörlurar i ingången för hörlurar. Sen har jag ställt in så ljudet i hörlurarna

ska spegla ljudet som kommer ur monitorerna.

Volym reglaget har "push"-funktion så om jag trycker på det så lyser lampan "+main" och enligt manuallen ska man då kunna justera

volymen i monitorerna men det händer inte ett skit, dom kör på med samma volym oavsett vad jag gör... går alltså endast att ändra

volymen på baksidan av själva monitorn och de e ju svindrygt.

Till saken hör att jag lånade tjejens dator och installerade ljudkortet även på den och fick samma jävla problem!!! Började fundera

på om det kanske va nått fel på ljudkortet...

Jag har suttit och försökt lösa detta problem i ca 6 timmar nu men ingenting fungerar. En annan sak som va så in i helvete frustrerande

va att när jag hållt på i ca 3 timmar och va nära att slänga ut skiten genom fönstret så tog jag ett break med mat å cigg, när jag kom

tillbaka och skulle börja fippla igen så fungerade allt precis som de skulle.

Då startade jag om datorn och ljudkortet för att va säker på att de verkligen fungerade nu... det gjorde de ju såklart inte utan jag va

tillbaka på ruta 1 igen 🙁

Jag tror jag har testat allt som går att testa men om någon har nått tips på vad det skulle kunna vara för fel så är jag tacksam för all

hjälp. Jag har startat om, stängt av, satt på ljudkortet innan/efter jag startat datorn, bytt sladdar från xlr till tele på monitorerna osv. osv.

inget verkar hjälpa.

För att göra saken ännu värre så lyckades jag förvärra min tinnitus och hörselkänslighet också, hade nämligen monitorerna ställda på kl 12 och tryckte

på play i cubase när metronomen va igång så de small till ordentligt. Är duktigt jävla less på de här nu.

Lite info om min setup.

Dator: Asus U35J, intel core i3 processor, 4gb ram, Windows 7 64bit (optimerat och stängt av funktioner efter vad jag läst här på forumet)

Tjejens Dator: Asus, dual core, 2gb ram, windows 7 64bit

Monitorer: nEAR 05 by ESI

Cubase Artist 6

Kanske ska tillägga också att jag haft ett Focusrite saffire 6 usb tidigare som fungerade utan problem men jag tyckte de gick långsamt så

jag "uppgraderade" till detta ljudkort istället.

Som sagt, jag är väldigt tacksam för alla svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

det häner ingenting, reglaget för output är på -inf db (i botten) men det låter ändå. trycker jag på "mute" knappen i cuemix så låter de ändå. inte ens hörlurarna verkar svarar på kommandon från cuemix.

när "+main" lampan lyser kan jag jag justera volymen i lurarna men monitorerna hänger inte med. när samma lampa blinkar händer ingenting varker i lurar eller monitorer när jag vrider på reglaget. när lampan är släckt justerar jag återigen lurarna men inget händer i monitorerna. Kan det vara nått fel på mina monitorer tro? dom har då fungerat förut i alla fall

Link to comment
Dela på andra sajter

monitorerna kan det inte vara fel på

om det fungerar ibland som du skrev så känns det som det är problem med drivrutinerna eller hårdvaran

speglar hörlurarna main out och testa att ändra

är det rätt mix du jobbar med och testa att koppla monitorerna till utgång 2-3

Link to comment
Dela på andra sajter

"mix 1" i cuemix är main out 1 och 2 på den händer det ingenting när jag drar i reglagen. "mix 3" är analog 3 och 4, sätter jag i monitorerna i dom utgångarna istället så händer samma sak... alltså att jag har ljud i monitorerna men det går inte att reglera varken i cuemix eller på ljudkortet. I MOTU audio console så har jag även testat att köra hörurarna på sin egen kanal eller vad man ska säga, jag ändrar alltså så att jag har "phones 1 och 2" på hörurarna istället för att dom ska spegla main out.

Tycker det är jävligt konstigt att jag får exakt samma problem på tjejens dator, visserligen är dom snarlika i prestanda och OS men ändå. MOTU ska ju tydligen lira bäst med MAC, kan man ta med sig ljudkortet till någon musikaffär och fråga om dom kan prova det där bara för å försäkra sig om att det inte är nått fel på det. Jag har ju köpt det från thomann så jag vill inte gärna hålla på å skicka tillbaka å krångla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja. Kör Motu mk3.

Här är mina settings:

http://www.lindbergmusic.se/Sk%C3%A4rmavbild%202011-06-12%20kl.%2018.00.58.png

Om det kanske kan hjälpa.

du kör ju mac iofs så de ser inte exakt likadant ut för mig. Men om jag förstått saken rätt så har du kopplat dina monitorer på "analog 1-2" och inte på main out? på return assign har du istället main out, vad innebär de?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du aktiverat Monitor på mainutgången, så att nivån på main styrs av volymkontrollen/Monitor level i CueMix?

De där lät ju jävligt intressant men jag fattar inte riktigt vad du menar, hur och var gör man de?

Sen hoppade skiten igång och fungerade nu igen(på samma sätt som jag beskrev förut) så jag kunde höja och sänka monitorvolymen precis som de ska va men i cuemix går det fortfarande inte att reglera nånting. ska starta om datorn nu och se om fortfarande fungerar då

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja alltså, vad ska man säga...

Nu verkar de fungera, detta är väldigt mystiskt. Jag bad polaren komma hit med sin dator så jag fick testa på den också, han har visserligen också windows 7 64x men det är en acer med en lite äldre intel processor än min. Jag installerar drivruntinerna och testar men det är exakt samma fel som förut. Efter de kopplar jag in min egen dator igen för jag skulle försöka testa det som Linus skrev... utan att jag hunnit testat nånting så fungerar allt som de ska! och nu har jag startat om datorn och stängt av å på ljudkortet men de fungerar fortfarande :S

Känns ju iofs inte så stabilt om ljudkortet bara ska fungera ibland men jag får väl avvakta ett tag å se om de håller i sig. Har som sagt fortfarande problem med cuemix men det kanske löser sig om jag läser lite djupare i manualen

Link to comment
Dela på andra sajter

I högra hörnet högst upp i Cuemix har du en rullgardinslista. Om volymkontrollen på ljudkortet ska funka ska Main Outs vara markerat. Har du t ex ett mixerbord inkopplat efter ljudkortet så använder du stereo out i listan för då skickar den full signal hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

okj nu vet jag inte om jag kanske har blivit paranoid av allt hattande med detta ljudkort eller om jag faktiskt har hittat lösningen.

Hur som helst, jag berättade ju att polaren kom hem till mej me sin dator och testade och han hade en ganska slö processor, m.a.o. hans dator fick jobba hårt. När jag sen kopplade i min dator så fungerade volymenkontrollen som den skulle, detta va ganska sent på kvällen och min dator hade varit avslagen ganska länge och de va svalt i rummet... ni kanske märker vart jag vill komma med de här...

Igår tänkte jag därför att jag skulle testa att spela in så jag när jag kom hem från jobbet vid sju tiden satte jag igång datorn de va då kvävande värme i lägenheten och solen låg på, fläkten på datorn gick på högvarv. Monitorvolymen fungerade dock som den skulle men jag kunde inte justera signalen på dom olika kanalerna med reglagen på ljudkortet (det va konstant volym precis som det hade varit på monitorerna förut) jag kunde endast ändra så jag fick högra signal i mixerna i cubase och de va inte tillräckligt. Cuemix va lika dött som förut och när jag hade cubase och cuemix igång samtidigt sparkade det och knastrade. Allt eftersom kvällen gick så började saker och ting fungera, fadersana i cuemix började till och med hängde med när jag vred i reglagen på ljudkortet. Vid ca. 00.30 fungerade allting precis som det skulle och de va inget sprak och knaster när jag körde cubase och cuemix tillsammans, kunde ställe in signalen från min gitarr(som jag kopplat direkt i ljudkortet) hur bra som helst. Jag testade alla fyra ingångar som sitter på ljudkortet och de fungerade till slut lika bra på alla. Vid den här tiden hade jag haft fönstret öppet hela tiden och det va väldigt svalt i rummet, på gränsen till kallt och jag hade även pallat upp en sidan av datorn så varmluften skulle komma ut.

I helgen, när jag inte ens kunde reglera volymen på monitorerna, satt jag ute på landet i en liten stuga. Det va stekande hett i rummet hela tiden och solen låg på. Jag skrev ju även i mitt första inlägg att volymen för monitorerna fungerade en liten stund efter att jag tagit en paus och haft datorn avslagen, då hade den förmodligen hunnit kyla ner sig en aning.

Vad tror ni? är det möjligt att datorn blir överhettade och inte orkar med eller är jag ute och greppar efter halmstrån för att jag håller på å bli galen? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...