Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Jag använder Reason 4.. Reason Pianos och har länge funderat över om det går att panorera själva tonerna, jag menar så att de ljusa tonerna (oktaverna) panoreras mer åt höger, och de mörka tonerna mot vänster... är detta möjligt? Det låter lite mer realistiskt då... just nu låter det som allt är centrerat i mitten. Om det är möjligt, skulle jag vara mycket tacksam om någon kunde förklara för mig i detalj hur man går till väga...

Tack

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Har du dragit in två trådar från samplern in i mixern? Många patcharna är i stereo och utpannade.

Redigerat av drloop
Flesta ändrat till många...
Postat

På NN-19 ställer du in Voice Spread > Key, och sedan vrider du upp spread-ratten efter önskemål (den avgör hur stor del av signalen som panoreras). Har bestämt för mig att det fungerar lika i NN-XT.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Om jag väjler en preset patch tex Steinway D så är den i stereo.

EDIT: Kollade nu, det är stereosamplat så du borde höra det i stereo.

Redigerat av drloop
Postat

Ok, så det går inte att panorera varje individuell ton separat då? så den mörkaste tonen är helt i vänster högtalare, om du förstår vad jag menar.

tack

drloop (oregistrerad)
Postat

Dom är ju redan inspelade så att de låga tonerna hörs till vänster och de höga hörs till höger.

Det blir så när man stereomickar 🙂

Postat

Ok, så det går inte att panorera varje individuell ton separat då? så den mörkaste tonen är helt i vänster högtalare, om du förstår vad jag menar.

tack

Om du ställer in som jag skrev så panoreras tonerna så att de längst till vänster på klaviaturet panoreras till vänster, och sedan därefter gradvis till höger. Gissar att du får dra upp voice spread på max (har ej testat det själv, brukar ha mina pianon i mitten).

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

På NN-19 ställer du in Voice Spread > Key, och sedan vrider du upp spread-ratten efter önskemål (den avgör hur stor del av signalen som panoreras). Har bestämt för mig att det fungerar lika i NN-XT.

Japp det funkar likadant i NN-XT, men Reason Pianos är inspelade istereo så det skall inte behövas ändras nåt för att få det som TS vill ha det.

Nåt annat är glaet i TS uppställning.

Redigerat av drloop
Postat

Hmm, jag använder dock Combinator, det går inte att ladda Reason Pianos i NN19 eller NN-XT osv, fungerar bara i Combinator Patch, går det att göra där också?

drloop (oregistrerad)
Postat

Hmm, jag använder dock Combinator, det går inte att ladda Reason Pianos i NN19 eller NN-XT osv, fungerar bara i Combinator Patch, går det att göra där också?

Återigen så är dom flesta patcharna redan som du vill ha det. Kan du panorera nåt ljud eller låter det mono hela tiden?

drloop (oregistrerad)
Postat

Vill du ha tydlig stereoeffekt väljer du en patch där det bara är close mics, CLS patchar utan ambience.

Postat

Det går att panorera, det är nog som det ska vara antar jag... men jag tycker det låter lite som mono, hade velat ha större bredd på ljudet, blir mer levande då. Tack så mycket för hjälpen.

drloop (oregistrerad)
Postat

Det går att panorera, det är nog som det ska vara antar jag... men jag tycker det låter lite som mono, hade velat ha större bredd på ljudet, blir mer levande då. Tack så mycket för hjälpen.

Välj ett sound med CLS (CLose MIcs) öppna Combinatorn och fäll ut NN-XTs programeringsdel välj alla samples och nere till finns parameterna spread. Då får du en tydligare panorering.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.