Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena

Jag undrar om det finns någon funktion i cubase där programmet automatiskt klipper föregående ljud när man spelar in och sätter en crossfade till det nya?

När man t.ex. spelar in gitarrer och det blir många klipp så skulle det vara smidigt om cubase automatisk sätter en crossfade mellan det gamla och nya klippet.

Det tar ju en förbannad tid att själv sitta och crossfade,a alla klipp.

Tips? Ideer?

Annons
Postat

Hej,

Om Cubase kan göra det "automatiskt" vet jag inte. Borde det kunna göra men har inte spanat på det.

Däremot kan man markera de klipp man vill ha en snygg crossfade mellan och sen högerklicka medans man håller inne Ctrl. I Audiofliken har du sen Crossfade.

Hoppas att det underlättar.

Fridens!

/A

Postat

Tjena.

Tack för de snabba svaren!

...men den funktionen jag var ute efter var just att cubase själv skulle göra en "cut 'n crossfade" när man trycker på rec-knappen.

Det blir ju ungefär som att spela in på bandare... ..fast med undo funktion..

Sitter man och spelar in 12 låtar med 4-6st gitarrer på varje så blir det väääldigt mycket att redigera efteråt.

Hade ju varit smidigt att låta cubase göra grovjobbet..

Jag hade en ADAT-HD24 en gång i tiden som gjorde en 10 millisek crossfade vid punch-in, den var helt fenomenalt bekväm att spela guror på.

Tyvärr så saknade den undo funktion... ..annars hade jag haft kvar den än i dag.

(har kan man räknas som "Nykomling" när man varit medlem sedan 2004?) 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.