Jump to content
Annons

Kan Pro Tools skicka stereomixen till flera bussar?


4056E

Recommended Posts

Tyckte jag läste någonstans för ett tag sedan att man i pro tools ska kunna typ hålla inne någon knapp och kunna välja mer än 1 utgång för samma signal.

??? Någon som vet eller som pallar kolla.

Jag tänkte gå över till Pro Tools helt hemma - men detta är en måste-feature för mig. Kör just nu Cubase som har en väldigt bra inbyggd kontrollrumsmatrix "Control Room" Där man på enkelt vis kan skicka sin stereo out till totalt 4 olika bussar på ett enkelt vis.

Nej - jag vill inte kladda med att senda till bussar i mixern - och jag vet att man kan göra det via sitt ljudkorts virtuella mixerpanel - men jag vill kunna göra det smidigt antingen genom att bara kunna välja att Master fader ska gå tilll både 1-2 och 3-4 ut samtidigt - eller via någon Kontrollrumsmatrix om det finns i Pro tools?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kör du windows är det "windows-tangenten" som du håller inne för att kunna välja fler outputs. Det blir då ett + framför utgångarna som visar på att du har valt fler utgångar.

EDIT: Detta går dock inte att göra på masterbussen, men däremot kan du göra en buss som du skickar alla kanaler till och i bussen göra en send till ett annat utgångspar,

I masterkanalen kan du dock välja en annan utgång som "insert" men då skickar du bara ut allt på den mastern till en annan utgång, och således inte flera utgångspar samtidigt.

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Så jag kan skapa två master faders - den första går till ut 1-2 - på den fadern kör jag en send till master fader 2 som har utgång 3-4?

Man kan skicka sendar från master faders i pro tools då? och en master fader kan ta emot en send via en intern buss?

Isf bör det ju funka

Link to comment
Dela på andra sajter

Så jag kan skapa två master faders - den första går till ut 1-2 - på den fadern kör jag en send till master fader 2 som har utgång 3-4?

Man kan skicka sendar från master faders i pro tools då? och en master fader kan ta emot en send via en intern buss?

Isf bör det ju funka

jag vet inte hur det är i "stora versionen" men i LE/M-powered (kör 8:an fortfarande) går det inte att ha sends på mastern. Däremot går det att lägga utgång 3-4 som insert på master 1-2, men det gör bara att ljudet går ut på 3-4 istället för 1-2. Jag gör bara så om jag ska lyssna på mixen i lurar, eftersom de sitter kopplade på 3-4 här hos mig. Annars går det ju att skicka sends till vilken utgång som helst på vilken kanal som helst förutom just mastern...

Om jag fattar dig rätt vill du skicka ut samma ljud på 1-2 som på 3-4? Lättast tror jag då är att skapa en buss-kanal som du skickar allt till, och på denna buss lägga en send till 3-4. Då får du ut samma ljud på både 1-2 och 3-4...

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej,

Det gäller ju då Pro Tools 9 eftersom jag kommer gå över till det

Någon med pro tools 9 som vill kolla om man kan senda från masterkanaler. Och om masterkanaler kan ha en internbuss som ingång

??

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå!

Det kan du inte.

Masterreglar är som en extra kontroll som du lägger på ovanpå en buss för att exempelvis dämpa signalen om du har överstyrt den, eller om du vill lägga på effekter.

Jag mixar alltid till spår (Record to track) i motsats till det annars utbredda bounce to disk. Det innebär att jag skickar alla mina kanaler till en buss som kan heta nåt i stil med Main. Ett ljudspår får ha den bussen som ingång och alltid vara ställd i monitorläge (antingen med Input monitor i HD eller med Rec enable och Input only monitoring aktiverat (alt-k) i Native). Det spåret har dina lyssningsutgångar som utgång.

Det gör att du kan lägga in sends på det spåret till andra utgångar eller bussar (det senare används flitigt av undertecknad när man gör surround) och vill du lägga på effekter eller förhindra överstyrning kan du precis som förut skapa en masterregel för inspelningsbussen (Main). Den ligger ju ovanpå den redan befintliga bussen så att säga. Du behöver alltså inte ens göra om eventuell automation eller sådant på masterregeln, bara ställ om dess utgång till Main-bussen.

Oklart? Jag kanske skulle skriva ner en lite mer uppstyrd guide... Det finns så många fördelar med Record to track.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...