Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tyckte jag lÀste nÄgonstans för ett tag sedan att man i pro tools ska kunna typ hÄlla inne nÄgon knapp och kunna vÀlja mer Àn 1 utgÄng för samma signal.

??? NÄgon som vet eller som pallar kolla.

Jag tÀnkte gÄ över till Pro Tools helt hemma - men detta Àr en mÄste-feature för mig. Kör just nu Cubase som har en vÀldigt bra inbyggd kontrollrumsmatrix "Control Room" DÀr man pÄ enkelt vis kan skicka sin stereo out till totalt 4 olika bussar pÄ ett enkelt vis.

Nej - jag vill inte kladda med att senda till bussar i mixern - och jag vet att man kan göra det via sitt ljudkorts virtuella mixerpanel - men jag vill kunna göra det smidigt antingen genom att bara kunna vÀlja att Master fader ska gÄ tilll bÄde 1-2 och 3-4 ut samtidigt - eller via nÄgon Kontrollrumsmatrix om det finns i Pro tools?

Annons
Postat (redigerat)

Kör du windows Àr det "windows-tangenten" som du hÄller inne för att kunna vÀlja fler outputs. Det blir dÄ ett + framför utgÄngarna som visar pÄ att du har valt fler utgÄngar.

EDIT: Detta gÄr dock inte att göra pÄ masterbussen, men dÀremot kan du göra en buss som du skickar alla kanaler till och i bussen göra en send till ett annat utgÄngspar,

I masterkanalen kan du dock vÀlja en annan utgÄng som "insert" men dÄ skickar du bara ut allt pÄ den mastern till en annan utgÄng, och sÄledes inte flera utgÄngspar samtidigt.

Redigerat av Limpan
Postat

SÄ jag kan skapa tvÄ master faders - den första gÄr till ut 1-2 - pÄ den fadern kör jag en send till master fader 2 som har utgÄng 3-4?

Man kan skicka sendar frÄn master faders i pro tools dÄ? och en master fader kan ta emot en send via en intern buss?

Isf bör det ju funka

Postat

SÄ jag kan skapa tvÄ master faders - den första gÄr till ut 1-2 - pÄ den fadern kör jag en send till master fader 2 som har utgÄng 3-4?

Man kan skicka sendar frÄn master faders i pro tools dÄ? och en master fader kan ta emot en send via en intern buss?

Isf bör det ju funka

jag vet inte hur det Àr i "stora versionen" men i LE/M-powered (kör 8:an fortfarande) gÄr det inte att ha sends pÄ mastern. DÀremot gÄr det att lÀgga utgÄng 3-4 som insert pÄ master 1-2, men det gör bara att ljudet gÄr ut pÄ 3-4 istÀllet för 1-2. Jag gör bara sÄ om jag ska lyssna pÄ mixen i lurar, eftersom de sitter kopplade pÄ 3-4 hÀr hos mig. Annars gÄr det ju att skicka sends till vilken utgÄng som helst pÄ vilken kanal som helst förutom just mastern...

Om jag fattar dig rÀtt vill du skicka ut samma ljud pÄ 1-2 som pÄ 3-4? LÀttast tror jag dÄ Àr att skapa en buss-kanal som du skickar allt till, och pÄ denna buss lÀgga en send till 3-4. DÄ fÄr du ut samma ljud pÄ bÄde 1-2 och 3-4...

Postat

Okej,

Det gÀller ju dÄ Pro Tools 9 eftersom jag kommer gÄ över till det

NÄgon med pro tools 9 som vill kolla om man kan senda frÄn masterkanaler. Och om masterkanaler kan ha en internbuss som ingÄng

??

Postat

HallÄ!

Det kan du inte.

Masterreglar Àr som en extra kontroll som du lÀgger pÄ ovanpÄ en buss för att exempelvis dÀmpa signalen om du har överstyrt den, eller om du vill lÀgga pÄ effekter.

Jag mixar alltid till spÄr (Record to track) i motsats till det annars utbredda bounce to disk. Det innebÀr att jag skickar alla mina kanaler till en buss som kan heta nÄt i stil med Main. Ett ljudspÄr fÄr ha den bussen som ingÄng och alltid vara stÀlld i monitorlÀge (antingen med Input monitor i HD eller med Rec enable och Input only monitoring aktiverat (alt-k) i Native). Det spÄret har dina lyssningsutgÄngar som utgÄng.

Det gör att du kan lÀgga in sends pÄ det spÄret till andra utgÄngar eller bussar (det senare anvÀnds flitigt av undertecknad nÀr man gör surround) och vill du lÀgga pÄ effekter eller förhindra överstyrning kan du precis som förut skapa en masterregel för inspelningsbussen (Main). Den ligger ju ovanpÄ den redan befintliga bussen sÄ att sÀga. Du behöver alltsÄ inte ens göra om eventuell automation eller sÄdant pÄ masterregeln, bara stÀll om dess utgÄng till Main-bussen.

Oklart? Jag kanske skulle skriva ner en lite mer uppstyrd guide... Det finns sÄ mÄnga fördelar med Record to track.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.