Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallu.

Jag har precis gjort valet att skaffa en MyBook-hÄrddisk med firewire 800 till min MBP. Eftersom att datorn bara har ett firewireuttag fÄr jag kedjekoppla mitt Profire610 via hÄrddisken. Detta fungerar dock inte sÄ bra dÄ ljudkortet tenderar att inte riktigt hÀnga med ibland (nÀr det vÀl fungerar sÄ fungerar det bra). Ljudet försvinner och man mÄste starta om osv.

NÄgon som vet vad problemet kan bero pÄ?

Finns det bÀttre lösningar Àn att kedjekoppla?

///Calle

Annons
Postat

Bra frÄga, jag hade nog testat att sÀtta ljudkortet först i kedjan.....

Sen fÄr du ju komma ihÄg att ljudkortet kör Firewire 400....

pme (oregistrerad)
Postat

Kör du blandad hastighet sÄ Àr det förmodligen det som Àr problemet. Att byta hastighet tar en stund sÄ det skiter sig om den vÀxlar 100 ggr i sekunden...

Postat (redigerat)

Är det en nyare MBP som bara har en Firewire 800-kontakt?

Att du tappar kontakten med ljudkortet torde bero pÄ att överföringen till/frÄn din MyBook-disk drar ivÀg över 400 Mbps och dÀrmed lÀmnas ingen bandbredd till resten av kedjan dvs. ljudkortet.

Om du kopplar hÄrddisken efter ljudkortet kommer du tyvÀrr att utnyttja hÀlften av kapaciteten, för Àven om din dator har "800-kontakt" kopplar du den till "400-kontakt" i ljudkortet. HÄrddisken fÄr dÄ nöja sig med det som blir över efter ljudkortet tagit sin bandbredd.

Redigerat av Linus
Postat

Tack för svaren!

Jag har tÀnkt pÄ det hÀr innan med hastigheten och det Àr dÀrför jag har velat ha hÄrddisken före ljudkortet i kopplingen. NÀr det vÀl fungerar sÄ rullar det pÄ riktigt bra i Logic, dock lite sÀmre i Pro-Tools. Ska testa att koppla ljudkortet före och se om det blir stabilare.

///Calle

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.