Jump to content
Annons

Wave tune förskuter tracket


Ros3n

Recommended Posts

ProFire 2626

Pro Tools 8 M-Powered

Hej!

Har använt Pro Tools i ca två veckor och har stött på en del problem jag önskar att lösa. Så om någon vet någon som tros hjälpa, tveka inte 🙂.

1. När jag använder pluggen Wave Tune eller Tune som den bara heter i programmet så blir spåret efter. Tar man bort pluggen så blir allt normalt.

2. Jag har relativt kraftfull dator men ändå så laggar hela program när jag använder en pluggar.. Tar man bort pluggen måste jag starta om pro tools för att det ska blir normalt igen.

3. Har också stött på problem när man spelat in flera låtar i samma projekt. Om man ändrar till ett snabbare tempo i låt 2 så ändras volocityn (hastigheten) i låt 1 till angivet tempo. Att den blir uppspelad snabbare dvs.

4. Vid en del tillfällen då jag gjort en fade så brusar det till högt som S*TAN. Ibland kommer det upp error meddelanden innan men ibland inte så då är man inte riktigt bered. Det är skyhöga brus, gör riktigt ont i öronen och lurarna pallar det inte riktigt häller. Problemet förekommer också ibland så fort den passar en fade som inte brusat förut...

LÖSNING: Efter att jag uppdaterat mitt Pro Tools 8.0.3 till 8.0.5 så har problemet försvunnit, inget jag märkt av än iaf!

Jag hoppas det finns någon därute som kan hjälpa!

Redigerat av Ros3n
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1.Då LE saknar PDC så är det säkert detta du råkat ut för. Håll inne command och klicka under regeln där volymen står för att se hur står fördröjning spåret har i samples och flytta spåret så många samples manuellt.

Har för mig det va command man höll innne, tror det är ctrl på pc.

OBS! I och med PT 9 så ingår det full PDC i pro tools alla versioner.

3. Se till så du har dirigenten aktiverad så ska PT läsa av angivet tempo i början av låten elelr det du ritat in. Dock så har ju inte velocity något emd tempot att göra, så frågan är exakt vad du menar där.

2 och 4 - kolla så du har senaste uppdateringen och gör en koll av din dator om du har en PC. Ny och kraftfull är inte alltid lika med bra för musikskapande.

Se till också att du spelar in på en extra audiodisk och inte på systemdisken.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

1. Kan man ordna PDC? Jo CTRL är det. Kör PC så

2. Är derigenten aktiverad går det inte att ändra tempo.. 120 standard bara.. trycker man ur och ändrar så ändrar den tb när man klickar i..

3. Senaste uppdatering till datorn, vet dock att det finns en 8.0.5 uppdatering till M-Power med har strulat när jag försökt installera. Vad för "koll" kan man göra?

Jag spelar in på samma hårddisk men på en annan partition.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...