Jump to content
Annons

Kan ni reda ut begreppen kring Pro Tools 9?


DefSyde

Recommended Posts

Köpte senaste Mbox Pro och med det får man som bekant pro tools 8 LE.

Om jag vill ha en full version av pro tools 9 räcker det med 9 crossgrade LE eller måste man köpa fullversionen?

..finns ju en del varianter, ni kanske kan rada upp vad de olika paketen innebär, då sånt inte står hos återförsäljarna! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är du säker på att du inte har rätt till gratis uppgradering av Pro tools till version 9. Så har det alltid varit förr iaf om man köpte ljudkort med gammal version. Har du reggat ditt ljudkort och pro tools? om inte så gör det så kanske du får en uppgradering 🙂

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Det va så förr...finns inga nackdelar vad jag vet om. Du kan sälja vidare och överföra registreringen ifall du skulle vilja göra det i framtiden. Men som sagt...det va länge sedan nu för mig som jag köpte ett LE - system så jag vet bara hur det va förr som sagt.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, så länge sedan va det inte jag köpte LE system senast. Va kanske ett år sedan eller två. Men som sagt, har aldrig varit någon nackdel att regga sig. Samt om du reggar dig så får du alla uppdateringar osv som du ska ha via din egen inloggning. Lite nytt bara hur det ser ut nu med den nya hemsidan de har.

MEn det jag har läst lite kort om i ämnet är att endast HD och HD-native användare får gratis uppdatering till v.9, men det kan ju vara så att även du får det. Annars så tror jag säkert du får ta en crossgrade för lite billigare peng än fullversionen.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

OK, ja jag läste lite mer om detta med och kom fram till samma sak, att bara HD systemen var free uppgrade.

Men om jag förstår dig rätt nu så har inte en crossgrade uppdatering till PT9 samma innehåll som en PT9 Full version? Vad uteblir isf från Full versionen om man uppgraderar med Crossgrade, den heter ju trots allt LE i slutet vilket jag förstår som "Light Editon"?

Pr tools 8 LE

Pro tools 9 Crossgrade LE

Pro tools 9

Redigerat av DefSyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Crossgrade LE innebär att du måste äga en LE-version för att ha rätt till det rabatterade priset, vilketd u har nu ju. Så det är samma sak som Pro tools 9 fullversion i slutändan. Det är just att du inte behöver betala det fulla priset för v.9.

Vet dock att när jag laddade hem version 9 så tror jag inte att alla virtuella instrument följde med då jag redan hade dem från version 8 och de är samma som i version 9, men det kanske va jag som valde att inte ladda ned dem, det minns jag inte 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara för att förtydliga lite, "LE" finns inte längre. Pro Tools LE dog i och med att Pro Tools 9 kom. Om du har Pro Tools 8 LE så kan du göra en billig crossgrade till Pro Tools 9.

Idag finns bara Pro Tools 9 och Pro Tools 9 HD.

Lycka till!

Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
MD Music (oregistrerad)

En liten fundering...om man köper en tidigare version än PT8LE (till exempel PT7LE) får man då samma erbjudande om att köpa 9an till rabatterat pris?

I så fall kan de ju va lönt att hitta en begagnad äldre version och sedan uppgradera?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...