Compa Postat 10 mars 2011 Postat 10 mars 2011 Hej! Har fått ett jobb att föra över en del akustiska inspelningar (gitarr, sång o dragspel) gjorda på "standard" rullband (Broddman longplay, skitband faktiskt) för 20 år sen, till cd. Har även fått med bandarn (Sony) det gjorts på som också servats innan. Allt låter faktiskt helbra.. men jag skulle behöva lite tips. Jobbar en del i Pro Tools och har en bra mix set up samt lite extra pluggar för mastering (Ozone 4, Waves etc)i hemstudion, men har aldrig gjort detta förut. Klart det är lite knaster och brus och allt sånt och jag skulle vara helglad om jag kan få lite bra råd hur starta upp med detta, hur man gör med att få bort brus och "tvätta banden" utan att det ganska sköna analog soundet försvinner (det ska ju inte låta nytt precis, mer städa upp). Tanken är att det ska bli en cd i iaf några ex. Jag är rätt ok på inspelning och mix, men har bara börjat att göra lite egna masterings saker. Med tanke på denna värld (mastering) så vill jag inte ta mig vatten över huvet och behöver lite hjälp för att detta ska bli helbra. Men nu gäller det först och främst att föra över (vilket ju är ok o att jag tar in det i Pro Tools), men sen då.. Inte hjälper alla mina pluggar om jag ska finlira och till att börja med rensa bort brus och knaster.. Tacksam för lite hjälp här om det finns ngn som har erfarenhet och idéer. Hälsningar, /Compa
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.