spaceman Postat 16 februari 2011 Postat 16 februari 2011 DÄ har ytterligare en skivaffÀr gÄtt i konken i Malmö. http://www.dn.se/kultur-noje/musik/skivlagret-i-konkurs Orsaken ? Jo fler och fler lyssnar pÄ musik digitalt. KÀnner igen mig sjÀlv i det hela, med Spotify till exempel. Tom mp3 börjar kÀnnas förlegat 2011. Varför fylla min iPhone med en massa mp3 nÀr jag kan lyssna med Spotify i min iPhone, som jag i sin tur Àven kan köra pÄ mina burkar hemma eller pÄ jobbet. Fler och fler nÀr man av nÄgon anledning verkligen ha tag i en platta sÄ köps den genom nÀtet istÀllet för i skivaffÀren. Lite trÄkig utveckling att skivaffÀrerna Àr pÄ dekis. Undrar vilken som kommer hÀrnÀst i Stockholm eller i övriga stÀder runt om i landet ?
Erik dP Postat 16 februari 2011 Postat 16 februari 2011 Jag har inte sett skivbutiker pÄ hur mÄnga Är som helst. (I Kista centrum fanns det en för flera Är sedan.) ICA Maxi i Sollentuna har en skivavdelning dock. Man undrar nÀstan vad folk menar nÀr de sÀger att de vill/ska "slÀppa en platta". Var dÄ? ICA? Med Spotify ser jag ingen anledning till CD-inköp.
Railind (oregistrerad) Postat 16 februari 2011 Postat 16 februari 2011 Med Spotify ser jag ingen anledning till CD-inköp. Inte ens om du upptÀcker en riktigt grym "platta" pÄ Spotify?
spaceman Postat 16 februari 2011 TrĂ„dstartare Postat 16 februari 2011 (redigerat) Inte ens om du upptĂ€cker en riktigt grym "platta" pĂ„ Spotify? DĂ„ köper jag den pĂ„ nĂ€tet om det Ă€r en must have och hĂ€mtar den pĂ„ ICA nĂ€r jag ska handla mat. Det man saknar i den digitala vĂ€rden Ă€r sjĂ€lva konvolutet man kan sitta och blĂ€ddra i medans man lyssnar. Men det kan man vĂ€l sitta peka runt i pĂ„ en iPad ganska snart. Det lĂ€r nog bli extra press pĂ„ artister och band framöver (Ă€ven etablerade sĂ„dana) att försöka fĂ„ in stĂ„lar pĂ„ annat sĂ€tt en royaltes pĂ„ skivförsĂ€ljning. Det blir ut och gigga Ă€nnu mer om man kan det. Och ersĂ€ttningsnivĂ„erna för band/artister som dom fĂ„r av Spotify Ă€r ju rena skĂ€mtet (det har ju diskuterats mycket om tidigare). Man fĂ„r vĂ€l dĂ„ trösta sig med ev STIM ersĂ€ttningar som knappast motsvarar en normal Ă„rsinkomst om man inte Ă€r upphovsman av Gessle typen. Ăr man förlagd sĂ„ kan man "kanske" fĂ„ in lite stĂ„lar den vĂ€gen. Redigerat 16 februari 2011 av spaceman
Railind (oregistrerad) Postat 16 februari 2011 Postat 16 februari 2011 Det lÀr nog bli extra press pÄ artister och band framöver (Àven etablerade sÄdana) att försöka fÄ in stÄlar pÄ annat sÀtt en royaltes pÄ skivförsÀljning. Det blir ut och gigga Ànnu mer om man kan det. SÄ har det ju varit lÀnge. Lite trÄkigt att skivaffÀrerna lÀggs ned, men mÄnga som lagts ned har kanske mest sig sjÀlva att skylla eftersom de varit lite för generella halvtrÄkiga och dyra.
Freddy Postat 16 februari 2011 Postat 16 februari 2011 TrÄkigt ja, mÄnga har nog mÄnga minnen med dessa musikaffÀrer som försvinner. Men det Àr utvecklingen, modellen fungerar inte, det gÀller att följa med och anpassa sig. Skivbolag mÄste ocksÄ börja anpassa sig, det gÄr inte att leva kvar i allt som det var förr.
Railind (oregistrerad) Postat 16 februari 2011 Postat 16 februari 2011 TrÄkigt ja, mÄnga har nog mÄnga minnen med dessa musikaffÀrer som försvinner. Men det Àr utvecklingen, modellen fungerar inte, det gÀller att följa med och anpassa sig. Skivbolag mÄste ocksÄ börja anpassa sig, det gÄr inte att leva kvar i allt som det var förr. Skivbolagen har ju anpassat sig ganska mycket, men mÄste kÀnnas lite kymigt för dom att anpassningen har skett pÄ grund av att det blivit sÄ lÀtt att knycka deras produktioner.
Railind (oregistrerad) Postat 16 februari 2011 Postat 16 februari 2011 DÄ har ytterligare en skivaffÀr gÄtt i konken i Malmö. SÄg att det var hela kedjan som konkade inte bara en butik. 44 personer blir av med sina jobb.
Freddy Postat 16 februari 2011 Postat 16 februari 2011 Skivbolagen har ju anpassat sig ganska mycket, men mÄste kÀnnas lite kymigt för dom att anpassningen har skett pÄ grund av att det blivit sÄ lÀtt att knycka deras produktioner. Har dom? Likt vad VD:n till skivlagret sÀger sÄ anpassas inte priserna. SkivförsÀljningen har varit nedgÄende en lÀngre tid nu, men priserna har varit intakta, snudd pÄ blivit dyrare. Deras produktioner blev "knyckta" för att dom inte anpassade sig i tid, dom ville sÄ klart tjÀna samma slant som dom alltid gjort, allt skulle förbli detsamma. Skivbolagen har nog mjölkat nog, dom blev omkörda utan att mÀrka det.
Railind (oregistrerad) Postat 16 februari 2011 Postat 16 februari 2011 Har dom? Likt vad VD:n till skivlagret sÀger sÄ anpassas inte priserna. SkivförsÀljningen har varit nedgÄende en lÀngre tid nu, men priserna har varit intakta, snudd pÄ blivit dyrare. Deras produktioner blev "knyckta" för att dom inte anpassade sig i tid, dom ville sÄ klart tjÀna samma slant som dom alltid gjort, allt skulle förbli detsamma. Skivbolagen har nog mjölkat nog, dom blev omkörda utan att mÀrka det. HÄller inte riktigt med CD priserna i dag Àr ofta lÀgre Àn vad de kostade för 10 Är sedan trots att det mesta i samhÀllet blivit dyrare och lönerna har ökat. CD-skivor har dessutom sÄlts till lÀgre pris i Sverige Àn i de flesta EU lÀnder men Svenskarna har trots det piratkopierat mer Àn invÄnarna i mÄnga dyrare EU-lÀnder. Att Skivlagret inte fick bÀttre priser berodde nog mest pÄ att de sÄlt rÀtt lite skivor de senaste Ären. Precis som i alla andra branscher sÄ fÄr man bÀttre inköpspriser och bonusar ju mer man sÀljer.
Erik dP Postat 16 februari 2011 Postat 16 februari 2011 @Railind Inte ens om du upptÀcker en riktigt grym "platta" pÄ Spotify? Jag har hundratals CD-skivor hemma, men idag kÀnns det smidigare att skriva in lÄten/artisten i sökfÀltet i Spotify Àn att leta bland skivhögarna. Jag tror inte ett dugg pÄ att bara för att man hör bra musik pÄ Spotify, sÄ skulle man "samla" pÄ CD:n. Samlarfolk kanske gör det. (Dessutom lyssnar jag mest pÄ min egen musik efterssom jag hela tiden skriver nya lÄtar - eller pÄ P1.) Skivbolagen har ju anpassat sig ganska mycket, men mÄste kÀnnas lite kymigt för dom att anpassningen har skett pÄ grund av att det blivit sÄ lÀtt att knycka deras produktioner. Nu pratar du om piratmarknaden, va? Det finns ett talesÀtt: "Det Àr svÄrt att sÀlja sand i Sahara." Oavsett vad man tycker om detta sÄ Àr det den verklighet vi lever i. Lika lite som vi kan ta för givet att vi kommer att kunna leva pÄ vÄr framtida pension, sÄ kan vi som Àngnar sig Ät musikskapande inte ta för givet att vi kan leva pÄ musik. Riktig utbildning Àr nog ingen dÄlig idé att ha. I andra lÀnder funkar skivor enbart som reklam för liveupptrÀndanden. Om det Àr Spotify du menar, sÄ antar jag att skivolagen och de stora artisterna har specialavtal med mer pengar per lyssning. SmÄartister anpassar sig dÄ dom accepterar ett halvt öre per stream för att fÄ dansa med de stora artisterna.
Anne Ahl Postat 16 februari 2011 Postat 16 februari 2011 Det jag inte fattar Àr att det alltid finns dom som sÀger att skivförsÀljningen inte minskar, den tvÀrtom ökar... osv. DÄ undrar man ju lite varför den hÀr affÀren till exempel, varför den stÀnger?
Railind (oregistrerad) Postat 16 februari 2011 Postat 16 februari 2011 I andra lÀnder funkar skivor enbart som reklam för liveupptrÀndanden. Vilka lÀnder dÄ? MÄnga som har skivbutiker sÀger att de nu mest lever pÄ turister frÄn andra lÀnder som fortfarande köper skivor till skillnad mot Svenskarna som nÀstan bara piratkopierar. Sverige Àr ju ett av de mest piratvÀnliga lÀnderna i vÀrlden pÄ grund av TPB m.fl.. Medan liknande tjÀnster i andra lÀnder som Finland stÀngts.
Railind (oregistrerad) Postat 16 februari 2011 Postat 16 februari 2011 Det jag inte fattar Àr att det alltid finns dom som sÀger att skivförsÀljningen inte minskar, den tvÀrtom ökar... osv. DÄ undrar man ju lite varför den hÀr affÀren till exempel, varför den stÀnger? SkivförsÀljningen ökar nog per Är men det Àr mycket riktiga lÄgprisutgÄvor och nÀtförsÀljning som ökar vilket knappast hjÀlpte Skivlagret som inte var sÄ etablerade pÄ nÀtet. Riktiga lÄgprisskivor kostar antagligen mer att hantera Àn vad de ger i vinst sett till löner och hyra m.m.
Freddy Postat 16 februari 2011 Postat 16 februari 2011 HÄller inte riktigt med CD priserna i dag Àr ofta lÀgre Àn vad de kostade för 10 Är sedan trots att det mesta i samhÀllet blivit dyrare och lönerna har ökat. CD-skivor har dessutom sÄlts till lÀgre pris i Sverige Àn i de flesta EU lÀnder men Svenskarna har trots det piratkopierat mer Àn invÄnarna i mÄnga dyrare EU-lÀnder. Att Skivlagret inte fick bÀttre priser berodde nog mest pÄ att de sÄlt rÀtt lite skivor de senaste Ären. Precis som i alla andra branscher sÄ fÄr man bÀttre inköpspriser och bonusar ju mer man sÀljer. Fast, vi talar nog lite olika sprÄk hÀr. Jag menade att om skivbolagen hade insett att deras affÀrsidé var hotad för 5-10 Är sedan och gjort drastiska förÀndringar, sÄ hade dom nog kunnat hÀnga med ett tag till. DÄ snackar vi inte 10-20 kr billigare skivor osv, vi snackar minst halverat nypris, kriga lite. IstÀllet investerar dom pengar i att jobba emot teknikutveckling (kopieringen), fungerar inget vidare va? SkivförsÀljningen verkar inte öka? Jag har dÄ inte sett nÄgra seriösa försök att vinna tillbaka lite marknad, bara beklagan över att dom förlorar pengar. Se bara pÄ de lagliga nedladdningstjÀnster som tillhandahÄlls, dÀr det faktiskt inte Àr ovanligt att samma skiva i fysisk form Àr billigare. Vad lever man i för fantasivÀrld dÄ?
Railind (oregistrerad) Postat 16 februari 2011 Postat 16 februari 2011 Fast, vi talar nog lite olika sprÄk hÀr. Jag menade att om skivbolagen hade insett att deras affÀrsidé var hotad för 5-10 Är sedan och gjort drastiska förÀndringar, sÄ hade dom nog kunnat hÀnga med ett tag till. DÄ snackar vi inte 10-20 kr billigare skivor osv, vi snackar minst halverat nypris, kriga lite. IstÀllet investerar dom pengar i att jobba emot teknikutveckling (kopieringen), fungerar inget vidare va? SkivförsÀljningen verkar inte öka? Se bara pÄ de lagliga nedladdningstjÀnster som tillhandahÄlls, dÀr det faktiskt inte Àr ovanligt att samma skiva i fysisk form Àr billigare. Vad lever man i för fantasivÀrld dÄ? Det Àr faktiskt inte bara skivbolagen som sÀtter priserna,utan Àven siterna sjÀlva men mÄnga nedladdningssiter har vÀldigt höga start och marknadsföringskostnader, risken Àr dessutom stor att de aldrig tjÀnar en krona. CDON och Ginza m.fl. kör ju regelbundet kampanjer med nyare skivor till extra bra priser bÄde pÄ fysiska och nedladdningsbara skivor. Skivbolagen insÄg att deras affÀrsmodell var hotad redan nÀr inspelningsbara CD lanserades, men problemet Àr att skivbolag inte Àr en enhet utan tiotusentals. Inte sÄ lÀtt att vÀnda pÄ det skeppet bara för att myndigheterna inte bryr sig om att musiken "knycks" pÄ nÀtet. De flesta som köper CD tycker inte att de Àr dyra jÀmfört med mÄnga andra produkter. Det Àr som vanligt mest de som aldrig köper CD som klagar.
Freddy Postat 16 februari 2011 Postat 16 februari 2011 Det Àr faktiskt inte bara skivbolagen som sÀtter priserna,utan Àven siterna sjÀlva men mÄnga nedladdningssiter har vÀldigt höga start och marknadsföringskostnader, risken Àr dessutom stor att de aldrig tjÀnar en krona. CDON och Ginza m.fl. kör ju regelbundet kampanjer med nyare skivor till extra bra priser bÄde pÄ fysiska och nedladdningsbara skivor. Skivbolagen insÄg att deras affÀrsmodell var hotad redan nÀr inspelningsbara CD lanserades, men problemet Àr att skivbolag inte Àr en enhet utan tiotusentals. Inte sÄ lÀtt att vÀnda pÄ det skeppet bara för att myndigheterna inte bryr sig om att musiken "knycks" pÄ nÀtet. De flesta som köper CD tycker inte att de Àr dyra jÀmfört med mÄnga andra produkter. Det Àr som vanligt mest de som aldrig köper CD som klagar. Du gör precis som skivbolagen, uttrycker alla problem och förklarar varför det Àr svÄrt. Det hÄller liksom inte. FÄr dom inte det att funka, sÄ dör dom ut. NytÀnkande eller hejdÄ.
Erik dP Postat 16 februari 2011 Postat 16 februari 2011 Vilka lĂ€nder dĂ„? MĂ„nga som har skivbutiker sĂ€ger att de nu mest lever pĂ„ turister frĂ„n andra lĂ€nder som fortfarande köper skivor till skillnad mot Svenskarna som nĂ€stan bara piratkopierar. Sverige Ă€r ju ett av de mest piratvĂ€nliga lĂ€nderna i vĂ€rlden pĂ„ grund av TPB m.fl.. Medan liknande tjĂ€nster i andra lĂ€nder som Finland stĂ€ngts. Jag sĂ„g för ett par Ă„r sedan en dokumentĂ€r pĂ„ TV som handlade om hur musik och filmindustrin sĂ„g ut i olika lĂ€nder. Det var nĂ„got central/syd-amerikanskt land eller lĂ€nder dĂ€r artisten slĂ€ppte sina alster pĂ„ "piratmarknaden" direkt och sedan levde pĂ„ upptrĂ€danden dĂ€r skivan bara fungerade som reklam. TyvĂ€rr kommer jag inte ihĂ„g vilka lĂ€nderna var eller vad programmet hette. Men det Ă€r kanske i praktiken vad vi ser/kommer att se hĂ€r ocksĂ„. Ăppenhet pĂ„ nĂ€tet ger vĂ€l de effekter du skriver om. Det Ă€r priset vi betalar. Om det bara Ă€r i Sverige som pirat-problematiken finns sĂ„ borde vĂ€l inte detta vara ett sĂ„ stort problem för internationella artister. SĂ„ jag tror faktiskt detta Ă€r ett globalt problem för musikindustrin. Vi kan nog skriva hur mycket som helst om detta (piratindustrin alltsĂ„ vilket kanske inte var trĂ„dens "topic"), men det kommer inte Ă€ndra nĂ„got. Vi mĂ„ste helt enkelt göra det attraktivare för lyssnarna att faktiskt betala. Ett sĂ€tt Ă€r reklamfinansierad streaming som Spotify. Ett annat Ă€r liveframföranden. CD-skivan Ă€r nog tĂ€mligen utdöende som huvudsaklig musikkanal.
Railind (oregistrerad) Postat 16 februari 2011 Postat 16 februari 2011 Ăppenhet pĂ„ nĂ€tet ger vĂ€l de effekter du skriver om. Det Ă€r priset vi betalar. Om det bara Ă€r i Sverige som pirat-problematiken finns sĂ„ borde vĂ€l inte detta vara ett sĂ„ stort problem för internationella artister. SĂ„ jag tror faktiskt detta Ă€r ett globalt problem för musikindustrin. Nej det Ă€r sjĂ€lvklart inte bara Sverige som drabbats av pirat-problematiken, men utan TPB skulle musik och filmmarknaden globalt antagligen gĂ„ och mĂ„ bĂ€ttre för mĂ„nga pirater har ju helt slutat köpa eftersom de Ă€ndĂ„ hittar det mesta gratis pĂ„ TPB och liknande siter som vĂ€ldigt ofta styrs frĂ„n Sverige.
Railind (oregistrerad) Postat 16 februari 2011 Postat 16 februari 2011 (redigerat) Du gör precis som skivbolagen, uttrycker alla problem och förklarar varför det Àr svÄrt. Det hÄller liksom inte. FÄr dom inte det att funka, sÄ dör dom ut. NytÀnkande eller hejdÄ. Skivbolagen kommer inte dö ut möjligtvis skivförsÀljningen men det lÀr ta vÀldigt lÄng tid eftersom VinylförsÀljningen ökar kraftigt Är för Är. Sen Àr det faktiskt inte skivbolagen som sÀljer till konsumenterna utan andra aktörer som skivaffÀrer och nÀtbolag, tycker faktiskr de provat alla möjliga sÀtt för att öka försÀljningen inklusive rejÀlt lÄga priser. Redigerat 16 februari 2011 av Railind
spaceman Postat 16 februari 2011 TrÄdstartare Postat 16 februari 2011 De flesta som köper CD tycker inte att de Àr dyra jÀmfört med mÄnga andra produkter. Det Àr som vanligt mest de som aldrig köper CD som klagar. Ibland hÀnder det att man köper en platta som Àr "import" för att ingen distribuerar den i Sverige den vanliga vÀgen. MÄ vara udda plattor, men dÄ tar min skivaffÀr ut mellan 235-300 pix för den. Det Àr inte billigt kan man sÀga. Tror skivbolagen kom med i matchen lite för sent iom den nya media utvecklingen och istÀllet tofflat runt i gamla banor. ApropÄ formatfrÄgan, sÄ sÄg jag att min dvd-butik skyltat med "byt in din DVD film sÄ fÄr du 50 spÀnn rabatt nÀr du köper en blue ray rulle". Sen om det Àr bra eller dÄligt kan man frÄga sig. Men en sak verkar vara sÀker, blue ray Àr pÄ vÀg in DVD pÄ vÀg ut i sortementet. SÄ nu fÄr man vÀl önska sig en blue ray spelare i julklapp om man ska hÀnga med. UngefÀr som VHS nÀr DVD kom eller musik CD:n kom och vinylen Äkte ut (Àven om det finns vinyl entusiaster numera ocksÄ).
Erik dP Postat 16 februari 2011 Postat 16 februari 2011 Nej det Àr sjÀlvklart inte bara Sverige som drabbats av pirat-problematiken, men utan TPB skulle musik och filmmarknaden globalt antagligen gÄ och mÄ bÀttre för mÄnga pirater har ju helt slutat köpa eftersom de ÀndÄ hittar det mesta gratis pÄ TPB och liknande siter som vÀldigt ofta styrs frÄn Sverige. Jag hÄller helt med. Utan pirater och kopiering skulle nog mediabranchen mÄ bÀttre. Folk skulle köpa mer. Folk skulle vara villiga att betala mer. Jag antar att om prisutvecklingen pÄ skivor fortsatt i samma takt som innan internet fanns sÄ skulle en CD-skiva i dag kosta flera hundra. I praktiken Àr det dessa (relativa-)priser som gÀller i asiatiska lÀnder dÀr man tjÀnar nÄgra tior per dag. Men som sagt: i den verklighet som rÄder sÄ fÄr vi vÀl hitta pÄ andra sÀtt att tjÀna pengar pÄ musik.
Freddy Postat 16 februari 2011 Postat 16 februari 2011 Sen Àr det faktiskt inte skivbolagen som sÀljer till konsumenterna utan andra aktörer som skivaffÀrer och nÀtbolag, tycker faktiskr de provat alla möjliga sÀtt för att öka försÀljningen inklusive rejÀlt lÄga priser. va? Ja, okej det vet vi nog alla... SÄ du menar att skivlagret kunde pressat ner priserna om dom velat istÀllet för att gÄ i konkurs? Nej, du sa tidigare att dom antagligen hade för liten skivförsÀljning för att fÄ bra inköpspriser? Hur ska du ha det? Dina resonemang hÄller inte.
Railind (oregistrerad) Postat 16 februari 2011 Postat 16 februari 2011 Ibland hÀnder det att man köper en platta som Àr "import" för att ingen distribuerar den i Sverige den vanliga vÀgen. MÄ vara udda plattor, men dÄ tar min skivaffÀr ut mellan 235-300 pix för den. Det Àr inte billigt kan man sÀga. Fast du kan ju ofta sjÀlv enkelt bestÀlla denna platta billigare över nÀtet frÄn t.ex. Amazon. Förr i tiden kostade en importplatta ofta bara nÄgra tior över normalpris och ibland var de till och med billigare Àn normalpris om butiken ditrektimporterade sjÀlva.
Freddy Postat 16 februari 2011 Postat 16 februari 2011 (redigerat) Fast du kan ju ofta sjÀlv enkelt bestÀlla denna platta billigare över nÀtet frÄn t.ex. Amazon. Förr i tiden kostade en importplatta ofta bara nÄgra tior över normalpris och ibland var de till och med billigare Àn normalpris om butiken ditrektimporterade sjÀlva. Okej, sÄ skivbolagen vill att man sjÀlv köper skivan frÄn andra aktörer via internet? Du sÀger att det Àr enkelt att bestÀlla över nÀtet, vilket det Àr, vad rÀttfÀrdigar dÄ dessa svindyra import-priser frÄn vissa försÀljare? Inte svÄrt att förstÄ varför trenden Àr som den Àr. Redigerat 16 februari 2011 av Freddy
Railind (oregistrerad) Postat 16 februari 2011 Postat 16 februari 2011 (redigerat) va? Ja, okej det vet vi nog alla... SÄ du menar att skivlagret kunde pressat ner priserna om dom velat istÀllet för att gÄ i konkurs? Nej, du sa tidigare att dom antagligen hade för liten skivförsÀljning för att fÄ bra inköpspriser? Hur ska du ha det? Dina resonemang hÄller inte. JodÄ sresonemanget hÄller. Skivlagret hade ju kunnat pressa utpriserna betydligt och dÄ kanske sÄlt betydligt mer vilket hade lett till lÀgre inköpspriser och mer bonusar och sÀljstöd. Men riskfyllt sÄklart och tyvÀrr har det ju blivit allt dyrare att driva butik de senaste Ären genom nya regler och högre löner etc. Redigerat 16 februari 2011 av Railind
Railind (oregistrerad) Postat 16 februari 2011 Postat 16 februari 2011 Okej, sÄ skivbolagen vill att man sjÀlv köper skivan frÄn andra aktörer via internet? Du sÀger att det Àr enkelt att bestÀlla över nÀtet, vilket det Àr, vad rÀttfÀrdigar dÄ dessa svindyra import-priser frÄn vissa försÀljare? Servicen och tiden det tar att specialbestÀlla sÄklart. Samma skÀl som gör att en A la carte-matrÀtt alltid Àr dyrare Àn dagens lunch pÄ en restaurang. För skivbolagen spelar det inte sÄ stor roll vilken aktör folk handlar frÄn bara de köper en skiva frÄn det bolaget. Nu med lÄg dollar sÄ Àr det ju extra billigt att handla frÄn USA men för nÄgra Är sedan med hög dollar sÄ var det tvÀrtom.
Erik dP Postat 16 februari 2011 Postat 16 februari 2011 Servicen och tiden det tar att specialbestÀlla sÄklart. Samma skÀl som gör att en A la carte-matrÀtt alltid Àr dyrare Àn dagens lunch pÄ en restaurang. För skivbolagen spelar det inte sÄ stor roll vilken aktör folk handlar frÄn bara de köper en skiva frÄn det bolaget. Nu med lÄg dollar sÄ Àr det ju extra billigt att handla frÄn USA men för nÄgra Är sedan med hög dollar sÄ var det tvÀrtom. För DVD:er och Bluray sÄ finns regionskodning. Dessa brukar man sÀga att man har för att DVD-utgÄvorna inte ska skada biograferna. Men regionskodningen finns Àven för gammal film. Jag har förstÄtt att olika bolag kan ha rÀttigheterna i olika delar av vÀrlden. FilmförsÀljare har blivit jagade med blÄslampa för att dom sÀljer film frÄn fel region. För nÄgra Är sedan uppmÀrksammades Àven parallelimport pÄ en Roxette-skiva som skadligt för skivbranchen. Jag antar dÀrför att det faktiskt spelar roll för skivbolagen vilken aktör man handlar frÄn.
Railind (oregistrerad) Postat 16 februari 2011 Postat 16 februari 2011 För DVD:er och Bluray sÄ finns regionskodning. Dessa brukar man sÀga att man har för att DVD-utgÄvorna inte ska skada biograferna. Men regionskodningen finns Àven för gammal film. Jag har förstÄtt att olika bolag kan ha rÀttigheterna i olika delar av vÀrlden. FilmförsÀljare har blivit jagade med blÄslampa för att dom sÀljer film frÄn fel region. För nÄgra Är sedan uppmÀrksammades Àven parallelimport pÄ en Roxette-skiva som skadligt för skivbranchen. Jag antar dÀrför att det faktiskt spelar roll för skivbolagen vilken aktör man handlar frÄn. Inte i liten skala som vi pratade om men nÀr vissa bestÀller tiotusen exemplar som i Roxette fallet sÄ Àr det klart att det spelar viss roll. Regionskodningen har mer att göra med att filmer Àr vÀldigt dyra att producera och ofta dÀrför samproduceras mellan olika lÀnder bolag och producenter som fÄr tillbaks sina pengar (förhoppningsvis) genom royalties frÄn specifika lÀnder. Plus att vem ska stÄ för kostnaden för svensk textning etc. om de flesta köper USA utgÄvor?
Erik dP Postat 16 februari 2011 Postat 16 februari 2011 Inte i liten skala som vi pratade om men nÀr vissa bestÀller tiotusen exemplar som i Roxette fallet sÄ Àr det klart att det spelar viss roll. Regionskodningen har mer att göra med att filmer Àr vÀldigt dyra att producera och ofta dÀrför samproduceras mellan olika lÀnder bolag och producenter som fÄr tillbaks sina pengar (förhoppningsvis) genom royalties frÄn specifika lÀnder. Plus att vem ska stÄ för kostnaden för svensk textning etc. om de flesta köper USA utgÄvor? NÀr blir liten skala stor? Det Àr brytpunkten som Àr svÄr att hitta. Piratkopiering/industri i liten skala spelar kanske inte heller nÄgon roll.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.