Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Egentligen är det nog bara 0,0000001% av alla dessa oherrans kombinationer som verkligen blir meningsfull musik.

Jag menar... här har vi några "variationer" på en (12-toners) kombination:

c c c c c c c c c c c d

c c c c c c c c c c d c

c c c c c c c c c d c c

c c c c c c c c d c c c

Och sen är det väl 0,00001% av dessa som blir bra, och 0,00000001% av dessa blir hits.

Annons
Postat

😎

Men, rent teoretiskt, om man satte en dator på att ta fram alla kombinationer man kan göra, med typ 128 4/4-takter, och möjlighet att använda en durskala från låg oktav till hög oktav, samt notlängderna 1/32 till helnot, så skulle det vara möjligt att en av dessa miljarder låtar, faktiskt är Bethovens 5:a ... 😄

/Daniel

Postat

Vilket faktiskt osökt får mig att tänka på den där teorin om apor, skrivmaskiner och Shakespears samlade verk 😄

/Daniel

Postat (redigerat)
Jo, men nu begränsade jag det till 8x7, respektive 8x12 4/4-noter enbart 😄.. Om man går in på olika rytmer och kvartstoner (som det finns gott om i arabisk musik t.ex.) så blir det en helt annan femma.

Det enda man egentligen kan dra slutsats från är att de som säger att de lyssnar på "allt" bara pratar bullshit, eftersom det är lika stor chans som ett blåbär i en supernova* att denna människa hinner lyssna på all existerande (och framtida) musik inom hela sin livslängd 😎..

Fast det är klart, de som säger att de lyssnar på "allt", eller kallar sig "allätare", ofta refererar till att de gillar allt som de spelar på NRJ eller Megapol 😉

/Daniel

(Fotnot:

* Titta, en referens till Restaurangen vid slutet av universum 😉)

Jaja om man ser det så ja. 🙂

...men det här med allätare är för mig en person som gillar det dom gillar lixom, oavsett musikstil. INTE att dom refererar till NRJ och Megapol. Där håller jag inte riktigt med....

Redigerat av Grahn
Postat

Okay då, om man ser det på det sättet är jag också "allätare", även fast jag fortfarande har väldigt svårt för uttrycket 😄..

/Daniel

Postat
Vilket faktiskt osökt får mig att tänka på den där teorin om apor, skrivmaskiner och Shakespears samlade verk 😄

/Daniel

Sedan finns det ju den där att:

"En teori säger att om man satte 1 000 000 apor framför varsin skrivmaskin så skulle tillslut någon skriva shakespears samlade verk. Med internet har vi nu bevisat den teorin felaktig" 🙂

Postat (redigerat)

Tänk vad många låtar ni hade hunnit med på den här tiden..... 😄

Redigerat av Duende
Postat

/Daniel

Sedan finns det ju den där att:

"En teori säger att om man satte 1 000 000 apor framför varsin skrivmaskin så skulle tillslut någon skriva shakespears samlade verk. Med internet har vi nu bevisat den teorin felaktig" :rolleyes:

😄 ... Det där känns rätt så ... träffande 😄. O'boy vad mkt tid man slösat på internet som man kunnat göra annat mer kreativt på 😉

/Daniel

Postat
Tänk vad många låtar ni hade hunnit med på den här tiden..... :rolleyes:

Hahaha 😉

Fast å andra sidan så kan man juh inte alltid sitta och skriva musik; ibland måste man ha lite filosofiska pauser också 😄

/Daniel

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.