Jump to content
Annons

Dåligt ljud efter att ha spelat in med laptopen


joelnelson

Recommended Posts

Tjenare!

Jo det är så att jag har just nu en laptop som jag använder för att spela in lite. Men grejen e att det blir liksom inget bra ljud när jag spelar upp, och jag misstänker att detta kan bero på att ljudkortet i laptopen inte är det bästa man kan ha, om man säger så, till inspelning. Laptopen har några år på nacken också. Micken är det inget fel på. Jag har precis köpt en ny sE USB 2200A. När jag har hörlurarna inkopplade till micken och spelar lite gitarr eller sjunger in i den så låter det perfekt men så låter det inte alls lika bra när jag spelar in och spelar upp.

Så jag undrar om jag kan ha rätt eller om det är något annat som är fel. Jag använder mig av Cubase 5. Och om jag nu har rätt och att det är ett kasst ljudkort så är jag inne på att köpa ny stationär dator (det är ändå dags att uppdatera). Då undrar jag hur bra ljudkorten är i en ny stationär dator?

Tack så mycket! 🙂

Hälsningar Joel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

du kopplar alltså micken med usb och då är din mick även ljudkortet när du spelar in

menar du att du spelar upp musik med det inbyggda kortet eller från hörlursutgången på micken

och låter allt dåligt eller bara det du spelat in med micken

Link to comment
Dela på andra sajter

ja asså det kvittar om jag spelar upp (det jag har sperlat in med micken) med hörlurarna från micken eller från det inbyggda ljudkortet, allt låter dåligt =/

det låter som om det är något fel på mickens ljudkort då och det har ju som sagt inget med det inbyggda ljudkotet att göra

att det låter bra innan du spelat in beror ju på att micken har direct monitoring och det är signalen innan den går in i datorn

vad har du valt för asiodrivrutin i cubase

Link to comment
Dela på andra sajter

jasså okej. nu fick jag olika meningar här i svaren 😛 men okej. jag får väl undersöka saken vidare då. men jag tycker att det inte borde vara något fel på mickens ljudkort, om det inte är något fabrikfel såklart. för den är som sagt helt ny.

Redigerat av joelnelson
Link to comment
Dela på andra sajter

de inbyggda ljudkorten brukar man inte rekommendera för ljudinspelning även om det kan funka

och eftersom du har ett ljudkort i din mick så ska detta fungera

så försök först ta reda på varför det inte blir bra nu

edit: kollade snabbt manualen för din mick och där står att du behöver asio4all för att funka med cubase

har du laddat ner och installerat den?

om inte så kanske du spelar in med datorns inbyggda mick vilket är ett löjligt nybörjarfel

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...