Jump to content
Annons

hardcore sÄng


koffe666

Recommended Posts

Hejsan har tÀnkt lite pÄ de hÀr med att "sjunga" hardcore. visseligen Àr det bara att skrika men om man stÀller sig och prövar att skrika ut en text sÄ lÄter de inte sÄ de lÄter pÄ en hardcore eller deathmetal platta...det mÄste ju handla om nÄgon slags "skrikteknik" som man anvÀnder. som till exempel in flames sÄngare... nÄgon som har en susning om hur man fÄr fram en sÄdan röst?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

SjÀlva ljudet formar du i munnen, men om du vill ha kvar dina stÀmband sÄ Àr det nödvÀndigt att lÀra sig att ta kraft med magen istÀllet för halsen och lungorna. LÀr dig diafragmaandning, dvs att nÀr du andas in sÄ ska magen bli "stor". Man ska alltsÄ inte dra upp luften i lungorna. NÀr man behÀrskar detta sÄ Àr det lÀttare att slappna av nÀr man sjunger och du blir inte lika anfÄdd.

AlltsĂ„: TrĂ€na pĂ„ att hitta sjĂ€lva "growl-ljudet", ju lĂ€ngre ned i gommen desto mörkare blir det. Vill du ha det riktigt mörkt och grötigt sĂ„ testa och lĂ€gg upp tungan i gommen, dĂ„ lĂ„ter man som kakmonstret 😛. Men om det Ă€r hardcoreskrik du Ă€r ute efter sĂ„ Ă€r det nog högt upp i gommen du ska leta. HĂ„ller man inte pĂ„ sĂ„ lĂ€nge Ă„t gĂ„ngen sĂ„ kan man anvĂ€nda halsen nĂ€r man trĂ€nar men blir du hes sĂ„ ta en paus. NĂ€sta steg blir dĂ„ att ta kraften frĂ„n magen istĂ€llet, dĂ„ lĂ„ter det bĂ€ttre och du fĂ„r behĂ„lla stĂ€mbanden.

Tycker personligen att det Àr lÀttare att börja growla mörkt sÄ plocka fram tex The Jester Race eller Whoracle med In Flames och sen Àr det bara och köra pÄ.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bra tips! 😄

NÄt konkret man kan göra för att lÀra sig att "skrika med magen" pÄ?

Har sjÀlv lite problem med det dÀr... Vissa gÄnger lÄter det bra och jag blir inte hes, men de flesta gÄngerna sÄ lÄter det skit och jag blir hes, i vissa fall blir jag yr(!).

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...