Jump to content
Annons

Komplett studio


Zafiroo

Recommended Posts

Hej.

Skulle verkligen vilja producera min lilla syster då hon sjunger och spelar gitarr. Så skulle vilja veta va jag ska använda för program ( Mac ) o utrustning.

Så om ni gärna vill ge mig tips och kanske har något till salu skulle det vara tacksamt.

Mvh Jimmy

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Jimmy!

Med komplett studio antar jag att du menar dator, program, ljudkort och mic? Vi tar det i ordning:

Program, eftersom du har Mac skulle jag rekommendera Logic. Det finns Pro eller Express som Piccazzo sa. Dyrt men om du vill satsa så...

Ljudkort, finns massor men ett med åtminstone två ingångar är väl bra om syrran ska spela och sjunga samtidigt. Det måste finnas pre-amps inbyggt också. Alltså något som förstärker signalen innan den går in i datorn men det finns i princip alla kort...

Mikrofon, tja... beror mycket på men jag föreslår att du går och pratar med närmaste musikaffär.

Och lysning förstås. Jag har än så länge bara ett par halvdyra hörlurar och i början körde jag på min vanliga högtalare men det håller inte i längden. Monitorer är ju det bästa men, pengar, pengar.... Allt beror på hur mycket du vill lägga.

Andreas

P.S Jag är rätt ny själv så om någon vill rätta mig så varsågod 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på men det är alltså akustisk git vi snackar om?

Jag skulle säga kondesator på båda och på sången kanske till och med stormembranskondesator. Puffskydd är bra att ha också, så man inte får med massa luft i P:ena, "Phhh" liksom...

Tidningen studio har ett specialnummer som heter inspelning och mixning, det rekomenderar jag starkt. Min bibel just nu 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Gott 🙂

Ha inte för bortom i början bara. Jag vet inte hur mycket du kan men för mig tog det ett tag att förstå hur stor den här världen är 😛

Det kan bli väldigt dyrt väldigt fort och det kan bli väldigt fel...

Lycka till!

Andreas

Redigerat av Alexanders son
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...