thomasengvall Postat 16 december 2010 Postat 16 december 2010 Hej! NĂ€r jag lyssnar pĂ„ mĂ„nga proffsproduktioner sĂ„ lĂ„ter soundet luftigt och mjukt. Jag vet att det behövs en kedja av bra prylar, mick, preamp, ad-omvandlare etc. men vad Ă€r det exakt som gör soundet mjukt och luftigt? Ăr det nĂ„gon hĂ„rdvarukompressor, viss preamp eller kan man t.o.m. lösa det med mjukvarupluggar? Ofta tycker jag att sĂ€rskilt mitt trumsound kan bli lite vasst ibland men skulle Ă€ven vilja fĂ„ ett mjukare sound pĂ„ sĂ„ng och andra instrument ocksĂ„. NĂ„gon som har ett konkret svar? Tack pĂ„ förhand.
Jetblack Postat 17 december 2010 Postat 17 december 2010 Jag tror att svaret pÄ det du söker helt enkelt Àr skickligt anvÀndande av EQ. Genom att filtrera bort rÀtt frekvenser och kanske öka pÄ rÀtt stÀllen fÄr man en behaglig ljudbild, och sÄnt kan ju proffsen. Var noga med att skÀra bort bas pÄ allt som inte behöver nÄgon botten och försök undvika frekvenskrockar. Alla instrument bör sÀrskiljas sÄ lÄngt som möjligt i mixen. Lite reverb kan kanske ocksÄ hjÀlpa, men var försiktig med det. Och om möjligt filtrera gÀrna bort en del bas och diskant pÄ reverbet. Kompressor Àr förstÄs bra att anvÀnda för att fÄ jÀmnare nivÄer, men den gör nog inte ljudbilden sÀrskilt mycket luftigare. Möjligtvis lite subtil sidechain pÄ instrument i samma frekvensomrÄde.
drloop (oregistrerad) Postat 17 december 2010 Postat 17 december 2010 En bra inspelning Àr a och o... Bra rum ger bra inspelning. Bra tekniker gör bra inspelningar, dÄ blir det lÀtt att mixa. DÄlig inspelning jobbigt att mixa.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.