Jump to content
Annons

Problem med M-Audio Project Mix


Sacrilegium

Recommended Posts

Tjenare, ja precis som rubriken lyder så blir det betydligt högre volym i min högra monitor, har provat att byta kablar och allt sånt tjafs..

har även provat att byta ljudkort och då har det fungerat suveränt.

En ytterligare liten dum fråga kanske, det finns alltså 4 utgångar på ljudkortet, blir det alltså 1-2 Vänster och 3-4 Höger ?

Tacksam för svar

Edit: Är det nödvändigt att stänga av datorn innan man stänger av ljudkortet ?

Redigerat av Sacrilegium
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns 4 utgångar på kortet som du säger. 1 och 2 är höger respektive vänster. 3 och 4 kan användas för något annat tex en extern enhet kanske ett reverb eller två monokompressorer eller vad man nu vill. Detta beror även på vilken DAW man kör.

Då det gäller olika ljud i monitorerna kan det bero på att (förutsatt att dom använder 1 & 2 out) du inte har länkat vänster till höger. Öppna ProjectMix controllern och titta på outs. Är dom länkade så ska båda kanalerna höjas lika mycket när man vrider på volympotten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns 4 utgångar på kortet som du säger. 1 och 2 är höger respektive vänster. 3 och 4 kan användas för något annat tex en extern enhet kanske ett reverb eller två monokompressorer eller vad man nu vill. Detta beror även på vilken DAW man kör.

Då det gäller olika ljud i monitorerna kan det bero på att (förutsatt att dom använder 1 & 2 out) du inte har länkat vänster till höger. Öppna ProjectMix controllern och titta på outs. Är dom länkade så ska båda kanalerna höjas lika mycket när man vrider på volympotten.

Dom är länkade, och båda höjs i samma takt med att jag höger volymen.. är heller inget fel på panoreringen.. alltså allt ser ut att stämmma i programmet men

problemet återstår

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om detta kan vara till hjälp men..

Jag har vänstra högtalaren på out 1 och den högra på out 2 inget annat.

Kontrollen på bordet som heter level låter jag styra monitorerna (Högtalarna)

Hörlurar 1 och 2 sköter sig själva och kan därför separat styras med Headphone 1 och 2 från bordet.

Här kommer det viktiga. Level på bordet måste vara kopplat till output om du ska kunna styra nivåerna på monitorerna med bordets levelknapp.

Den inställningen görs längst till höger i ljudkortets inställningar. Under Level controller ska output bus vara vald.

För att kolla om det fungerar ska du välja fliken output. Se till att ctrl,link och main är valt och att bal är satt till C.

Om du nu vrider på level på bordet ska kontrollerna i outputfliken för 1/2 out röra på sig lika mycket.

Är bal inte satt till C kommer dom att röra på sig olika mycket.

Är inte Level satt till output kommer den inte heller att styra monitorerna. Så kolla att den inte styr return bus,input bus eller aux send.

Output bus ska det vara.

Hoppas att det löser sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...