Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har just införskaffat en beggad Dx7 II:a och vi testade den nÀr jag köpte den. Dock sÄ Àr jag ju inte sÄ jÀttehemma pÄ den men alla tangenter funkade och det kom ljud frÄn de olika patcharna som lÀt bra sÄ att sÀga.

Nu vÀl hemma lyckas jag inte fÄ ut nÄt ljud alls. Verken frÄn audio output eller frÄn phones-utgÄngen. Volymen Àr givetvis uppdragen och jag hör brus men det hÀnder ingenting nÀr jag slÄr pÄ klaviaturet. Har gÄtt efter manualen för att vÀlja olika patchar bÄde frÄn det interna minnet och frÄn carten. Det mesta verkar funka annars, alla knappar och menyer och sÄ ser ut som de skall sÄnÀr som pÄ att det Àr lite konstig text under patchnamnet. Som nedan, sÄ stÄr det crap-text under Pipe organ. Den sÀger dessutom change battery nÀr man startar upp den men det verkar det som att den skall göra lÄngt innan det Àr slut och sen startar den ju upp som vanligt.

Voice CRT3 PipeOrgan

Dual INT 5 h*W**0*g*/

NÄgra idéer. NÄgon som har koll pÄ DX7an eller nÄgon som vet ett stÀlle att lÀmna den pÄ som Àr riktigt duktiga pÄ sÄnt.

Tack!

Annons
Postat

Jo, jag antar det men det Àr bara sÄ underligt att den funkade utmÀrkt nÄgra timmar innan. Klart att nÄnstanns gÄr grÀnsen men batterierna skall hÄlla minst 10Är sÄ det vore ju ett rejÀlt sammantrÀffande att det la av pÄ vÀgen hem liksom =/. Ingen som kan komma pÄ nÄn annan orsak? Patcharna gÄr ju att komma Ät och de pÄ carten ser inte ens konstiga ut, stÄr precis vad det Àr och allting.

Annars, finns det nÄgon som vet ett bra stÀlle att lÀmna in den pÄ som skulle kunna byta batteri? Har hittat en hyfsad beskrivning men kÀnner mig inte riktigt bekvÀm.

Tack pÄ förhand!

Postat

Om det stÄr batteritorsk, det sÄ Àr sÀkert det.

Du kan iofs kolla om midi lokal stÄr off, men det verkar inte troligt.

Var du kan lÀmna in den, beror pÄ var du bor?

Postat (redigerat)

Testa om det kommer ljud nÀr du skickar in midi i den frÄn t ex datorn eller ett annat klav. Som nÄgon sa tidigare kan det ju bero pÄ "Local off".

Om du (eller nÄn i din nÀrhet) har lite lÀtt kunskap i att löda, sÄ kan man byta batteriet sjÀlv utan större problem (Y) Se guide hÀr:

http://homepage.ntlworld.com/steve.sims/DX7II_Battery_Change.htm

Redigerat av kyaal
Postat

yup, den sÀnder midi iaf, kör den som midiklav i live.

Är medveten om att batteriet behöver bytas i vilket fall som helst, tycker bara att det var konstigt att det skall pĂ„verka den sĂ„ att inget hörs alls dĂ„ det ser ut pĂ„ skĂ€rmen som att den hittar patchar.

TÀnkte ifall nÄgon har koll pÄ just DX7 IIan och vet att det funkar sÄ att om batteriet behöver bytas sÄ visas fortfarande patcharna men man fÄr inget ljud? Den ger alltsÄ ingen förvarning förns det Àr kört.

Och mjao, löda har man vÀl gjort nÄgon gÄng men jag lÀmnar den hellre beroende pÄ pris. Beskrivningen pÄ bytet var bÀttre Àn den beskrivning jag redan hade sÄ tack, men det blir en sista utvÀg. Jag bor i stockholm för övrigt. Jam finns ju förstÄs men jag misstÀnker att de skulle vara onödigt dyra men dom kanske Àr bÀst hÀr endÄ? =/

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.