Jump to content
Annons

audiorealism bassline vs. tee bee i retro synths


k.man

Recommended Posts

halloj!

har köpt live och fick ett valfritt partner instrument att ladda ner på köpet (woho!)

överväger att ta ner retro synths från puremagnetik.

någon som vet om tee bee som ingår i rs kan mäta sig med audiorealism bassline?

har hört några exempel men skulle ju helst få lite feedback från er som rattat den...

cheers

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Jag tror vi är många som vetat ganska länge att Audiorealism gör den bästa 303-mjukisen.

duh! 🙂

nu var det ju fråga om hurvida teebee kunde mäta sig med abl eller inte.

vilken 303-mjukis som är bäst kan ju diskuteras, det finns ju tydligen fler som spelar i audiorealisms liga...

Redigerat av k.man
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite halvt om halvt off-topic, ABL2 anses vara den mest autentiska mjukvaruklonen och jag kan inget annat än hålla med, gjorde ett par blindtester med ABL2 och Phoscyon vs en väns TB-303 och min egen x0xb0x jag då ägde, skilldnaden är mycket mycket liten.

Den största skilldanden som gick att urskilja var att mjukvaruklonerna saknade det noise som analoga kretsar ger, de YTTERST marginella skilldnadena i själva ljudet berodde nog mer på ålder i TBns fall och det faktum att två till synes identiska analogsynthar aldrig låter riktigt identiskt ljudmässigt. Detta gör att man inte riktigt kan kritisera varken ABL2 eller x0xb0xen för att inte låta 100% som TBn, men det återskapande av soundet Audiorealism lyckats med är kusligt bra, oscillator och filter låter så dead-on det kan bli och hade det inte varit för noise-nivån så hade vi nästan inte vågat gissa, och i en färdig komposition så kommer inte ens den mest fanatiske 303-gurun ha några tvivel.

Som slutsats kan jag säga att jag ändå föredrar Phoscyon, som ren emulator når den inte riktigt ända upp till ABL2s nivå (fortfarande riktigt bra), men om man som jag blev lite trött på originalets högst spartanska arkitektur så erbjuder Phoscyon allt det man hade velat ha från början, och lite till 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...