Jump to content
Annons

MicroBook


Linus

Recommended Posts

MOTU har nu släppt det USB-baserade MicroBook som presenterades i juni. Det blir det minsta ljudkortet som de har gjort, både när det gäller I/O och storleken. Med ytan 9x14 cm och 2,5 cm höjd är kortet inte mycket större än en tjockare plånbok.

En ovanlig sak med kortet är TRS-kontakten på mikingången. "Ingen fantommatning?" tänker du säkert.

Jodå, kortet kommer med en adapter från TRS till XLR-kontakt och fantommatning går vidare ut till denna.

microbookxlr.jpg

CueMix FX styr både gain på preamp och kortets 10-bussars mixer. Individuell eq/kompressor på in- och utgångarna.

Vill du ha högpassfilter på mikingången? Kompressor på bara hörlursmixen? Eftersom eq/kompressor sitter på DSP i kortet orsakar effekterna ingen latency/fördröjning i medhörningen.

Specifikationen är tillräcklig för de flesta hemstudios.

  • 1 mikingång
  • 1 instrumentingång
  • 2 (1 stereokanal) line in
  • 2 (1 stereokanal) line out
  • 1 SPDIF ut
  • 1 hörlursutgång

Det finns både balanserade (ovanligt i den här prisklassen) TRS-kontakter samt liten stereominitelekontakt ifall du är på resande fot och har ett par små datorhögtalare med dig.

I övrigt likt MOTU:s andra kort; stabil ASIO-drivrutin och stöd för Windows 7 till PC-användaren, CoreAudio och inspelningsprogrammet Audiodesk till Mac.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Verkar ju som RME Babyface, fast utan ADAT.
Nej, det tycker jag inte var någon bra jämförelse.

Den här är mer som Apogee One utan inbyggd mik men med DSP.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och så funkar den på windows! ;D

Jaja, man kan fortsätta ännue längre. T ex balanserade utgångar finns inte heller på Apogee Duet. Eller Line6 POD Studio UX1. Eller M-Audio Firewire 410. Eller...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Jag är sugen på detta kort någon som har testat?

jag är ute efter att kunna koppla in ett par monitorer i mitt fall balanserade tele. men även en förstärkare kopplad till 2 hifi högtalare för lyssning i andra sidan av rummet.

Min tanke är då att jag kan koppla vars en monitor till left samt right tele sen förstärkaren till mini telen som också är stereo?

eller är jag helt ute och cyklar?

/Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min tanke är då att jag kan koppla vars en monitor till left samt right tele sen förstärkaren till mini telen som också är stereo?

eller är jag helt ute och cyklar?

första gången jag hör om kortet men ser mycket fint ut

det ska gå att använda alla utgångarna samtidigt och om man läser på deras hemsida så kan man skicka olika mixar ut på de olika utgångarna samtidigt förutom den digitala som speglar main out.

# 4-input, 2-output bus-powered "plug-and-play" USB audio interface for Mac and Windows.

# 4 x 8 physical input/output channels.

det jag inte förstår är varför det inte heter 4in/6ut vilket jag tycker det borde heta eftersom det finns 4 separata in och 6 separata utgångar

någon som kan förklara?

edit: kom nog på varför det endast är 2ut då det endast kan skickas en stereokanal från datorn ut genom ljudkortet

däremot kan alla 4 ingångarna mixas separat till de olika utgångarna

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är rätt ny på detta men alltså för att klargöra en gång för alla.

Monitorerna till tele left och right. =ett högtalar par

förstärkare från rca till mini tele i mini tele jacket.

det kommer då ljud i båda högtalarparen i stereo?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är rätt ny på detta men alltså för att klargöra en gång för alla.

Monitorerna till tele left och right. =ett högtalar par

förstärkare från rca till mini tele i mini tele jacket.

det kommer då ljud i båda högtalarparen i stereo?

ja exakt

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...