Jump to content
Annons

En send till gruppkanal


Noyd

Recommended Posts

Jag kör Cubase 5, xp, 32 bit.

Jag gör en send från en synthkanal till en group channel där jag har en effekt, men jag hör synthkanalen fortfarande tillsammans med group kanalen med effekten, alltså dom kör parallelt. Hur gör man en send där orginal kanalen (alltså synthkanalen i mitt fall) skickar allt till gruppkanalen, så man kan styra allt därigenom som

automationer och volym och pan etc?

Redigerat av Noyd
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Det är skillnad på en FX-kanal och en grupp-kanal. Det du vill åstakomma gör du med en gruppkanal. Du skicka då inte via en send utan väljer istället önskad gruppkanal som output.

FX-kanalen använder du för additiva effekter; till exempel reverb och delays. Då använder du istället senden på respektive kanal för att välja hur mycket av signalen som ska skickas till effekten. Fördelen med detta jämfört med att lägga sådana (additiva) effekter som inserts, är till exempel att du kan använda ett och samma reverb till flera kanaler.

puss

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Det är skillnad på en FX-kanal och en grupp-kanal. Det du vill åstakomma gör du med en gruppkanal. Du skicka då inte via en send utan väljer istället önskad gruppkanal som output.

FX-kanalen använder du för additiva effekter; till exempel reverb och delays. Då använder du istället senden på respektive kanal för att välja hur mycket av signalen som ska skickas till effekten. Fördelen med detta jämfört med att lägga sådana (additiva) effekter som inserts, är till exempel att du kan använda ett och samma reverb till flera kanaler.

puss

Vart andrar jag midikanalens output till en gruppkanal>

mitt tangentbord ar skumt pa detta forumet btw

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Vart andrar jag midikanalens output till en gruppkanal>

mitt tangentbord ar skumt pa detta forumet btw

Det later inte riktigt ratt, jag ar saker pa att det gar sa ocksa, men jag har pa Sx3

kunnat gora send till gruppkanaler och inte haft nagon parallel spelning imellan kanalerna.

Vad ar skillnaden fran att gora en send till en FX kanal, och en gruppkanal, fragetecken hehe

Om man vill kan man skicka alla sina midikanaler till en FX kanal, samma sak med en gruppkanal. Sa jag

forstar inte skillnaden riktigt

Jag kan beskriva vad jag vill gora istallet!

Jag har tva midi kanaler med synthar. Jag vill gora ett filter som paverkar det bada bara ett litet tag i laten.

Sa jag skickar dom till en gruppkanal. Satter filteret pa gruppkanalen, men som jag skrev innan kommer orginal kanalerna igenom,

vilket gor en simpel automation onodigt komplicerat kan jag tycka. For jag maste da pilla pa 3 kanaler samtidigt.

Battre ar det om bada kan ga till gruppkanalen med filtret, dar kan jag gora en automation med filtret och volymen som paverkar mina tva

synthkanaler. Senare pa laten pa natt satt fade tillbaka

till dom vanliga kanalerna nar syntharna ska aterga till det normala. Detta ar vad jag kampat med i 2 dagar

Redigerat av Noyd
Link to comment
Dela på andra sajter

Psykfrans har rätt. Kolla i manualen hur du ska göra för att styra outputsignalen.

Det handlar inte så mycket om huruvida det är en effektkanal eller en gruppkanal, utan om du routar hela signalen (output) eller tappar av ett parallellflöde (send).

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan få ditt önskade resultat med både en FX-kanal och en gruppkanal. Det du behöver göra är som sagt att ändra outputen. Det kan du göra i mixern (F3). Där kan du se att det finns två kanaler per synth, en midi (före VST:n) och en audio (efter VST:n). Det är audiokanalen du ska ändra.

puss

post-17817-1276894451_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...