Jump to content
Annons

Hjälp med inspelning!


Skruven (oregistrerad)

Recommended Posts

Skruven (oregistrerad)

Hej!

Är en nybörjare på inspelning och har Cubase LE.

När jag startar ett nytt projekt så öppnas två mappar (Images och Sound tror jag dem heter).

och så fort jag spelar in något (även om jag tar bort det från mitt Cubase) så lägger det sig som en musik fil i mappen sound, ska det vara så?

Hur brukar ni göra, ska man rensa mappen från överflödiga filer efter låten är inspelad eller hur gör ni?

Ska man starta en ny mapp till varje låt som man spelar in och spara i.

Vill gärna ha ett smart sätt så man lätt kan hitta låtar och projekt, men kan ju bli lite många filer efter många feltagningar.

Tacksam för hjälp

//Skruven

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Så gjorde jag också förut. Allt la sig i en gigantisk mapp utan ände 😮 .

När du startar ett nytt projekt och sen ska avsluta så väljer du save as "ex låt ett"... samt gör en ny mapp för varje projekt.

Om du redan har en baxtunna full med filer huller om buller så kan du testa att öppna valfritt projekt och spara som "låt ett"...sen slänga det gamla.

Nån annan kanske kan förklara bättre. Nåt sånt.

/Zzz-nerd

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om det finns med i LE-versionen.

Men annars finns ju BackUp Projekt.

Då sparar du om hela projektet i en ny mapp. Där kan man kryssa i: Remove all unused files. Då sprar sig hela projektet i den nya mapp du väljer med endast de ljudfiler som används.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jistanes....

Man kan med fordel borja lasa i manualen....

Sound = den ljudfil du spelar in

Image = den grafiska fil som representerar "ljud bilden" pa din dator skarm.

Sa fort du spelar in audio i Cubase far du alltsa dessa tva filer.

Sedan skall du lasa om "the pool" i Cubase for att forsta filhanteringen.

Om du deletar en fil (ljudbild och audio klipp) fran ditt Cubase project sa finns dom FORTFARANDE kvar i "poolen" (som ar Cubases eget lilla project-baserade fil system, alltsa) och filen finns ocks kvar pa din disk.

Tre satt att deleta, alltsa: fran track i ditt projekt, fran poolen, fran disken.

Om du deletar Cubase filer hej vilt fran operativ systement, da kommer Cubase bli lite forvirrat...

S

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...