Jump to content
Annons

Två MIDI-klav i Logic


luthez

Recommended Posts

Hej! Jag håller på att försöka luska ut om det är möjligt att ha två MIDI-klaviaturer kopplade samtidigt till Logic och att de spelar var sitt VST-instrument. Det verkar vara lite krångligt att få det att funka eftersom inga konkreta svar tycks finnas på något annat ställe där folk har frågat om detta. Är det någon som vet något om detta?

Tack!

Ludvig

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jepp det går! men du däremot inte använda vst-plugins i logic:P

Du får gå in i Song Settings / Recording och på Midi-fliken klicka i "auto demix by channel if multitrack recording".

post-15191-1274607822_thumb.png

Sen kan du lösa det på lite olika sätt.. dels med att välja en specifik midikanal per spår och ha samma inställning på din midikontroller.

Jag har ett eltrumset som jag har låst (med koppling i enviroment) till ETT spår i arrange så att trumsettet alltid och endast skickar midi till just det spåret.

post-15191-1274607809_thumb.png

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jepp det går! men du däremot inte använda vst-plugins i logic:P

Du får gå in i Song Settings / Recording och på Midi-fliken klicka i "auto demix by channel if multitrack recording".

Sen kan du lösa det på lite olika sätt.. dels med att välja en specifik midikanal per spår och ha samma inställning på din midikontroller.

Hur vet datorn vilket midi-keyboard som styr vilken synth?

Link to comment
Dela på andra sajter

i Logic:

post-15191-1275693324_thumb.png

På midiklaviaturen:

Läs i manualen 🙂

Har pillat en stund i logic men får det fortfarande inte att fungera. Min dator hittar båda mina keyboards som jag kopplat in i usb-portarna men jag får fortfarande bara signaler till en synth åt gången.

EDIT: Jag kan skicka midisignaler med båda mina keyboards, men syntharna är beroende av att vara markerade (vilket bara kan göras en åt gången med nuvarande inställningar) och inte på om de är aktiverade som "rec"

Någon sade att man skulle in på Midi/ljud-inställningarna (inte i logic) och pilla men jag har inte kommit fram till något vettigt. har du testat det själv?

Redigerat av Dj_paco
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...