Jump to content
Annons

Använda endast en delay och reverb till alla kanaler


trancedanne

Recommended Posts

Tjena, är ganska ny när det gäller Ableton. Kan någon förklara hur jag gör om jag endast vill använda en delay (tape) och en reverb till alla kanaler som behöver dessa effekter? Jag vet hur man gör om man endast vill ha 1 effekt, tex så har jag kopplat alla mina trummor osv till samma compressor men hur gör jag om jag vill ha en eller två till effekter till på vissa av dessa utan att gå in på varje kanal och skapa nya grejer? Är det detta som kallas för "Bus channel"? EQ gör jag såklart separat på varje kanal

Tack som fan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej. Det är till detta som du använder s.k. returntracks. I mixern ligger de längst till höger (så länge det lilla "R'et" är iklickat).

Vid varje kanal ser du en "send"-knob (så länge det lilla "S'et" är iklickat på samma ställe som R'et).

Denna knobb använder du för att sända ljudet från din kanal till returnkanalen.

Om du däremot vill ha ett jätteblött reverb eller delay på flera kanaler rekomenderar jag att du grupperar dessa kanaler. (ctrl. - G på PC) eller högerklicka och väljer "Group".

Nu kan du lägga effekter på gruppkanalen som påverkar samtliga grupperade spår.

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...