Jump to content
Annons

Alesis HD24 som analog-digital omvandlare?

Recommended Posts

tps (oregistrerad)
Postat

Hej!

Om man har t.ex en Alesis X2 mixer och ska spela in på dator, kan jag då använda en Alesis Hd24 som ad/da omvandlare?

I datorn sitter ett Rme Hammerfall Digi 9636/52(optiskt PCI-kort), och mixern är ju helt analog. Tänkte då om man har en HD24 i mellan, funkar den då som omvandlare från analogt till digitalt och tvärtom?

t.ex "direkt out" på mixern -> in på "input 1" i HD24:an -> ut genom det optiska utgångarna -> in i hammerfall-ljudkortet.

Och sen då när man spelar upp det: ljudkort -> optiskt -> in i HD24:an -> ut på "output 1" -> in i mixern igen(?)

Eller kan den bara köra analogt för sig och digitalt för sig?

Har aldrig tidigare använt mig av hd24:an, men verkar smidigt att kunna lyfta med sig den och använda den i t.ex ett live-sammanhang. Hade varit ännu bättre om den funkar som ad/da också, för då slipper man ju köpa de med:P

Tack på förhand!

2234803190013986276TXGqvt_th.jpg ---> 178sp.jpg ---> 34969382.JPG ---> dator.jpg

Annons
Postat (redigerat)

"Black face"-burkarna går inte att använda för uppspelning och inspelning samtidigt i en setup som den du beskriver. Man måste välja antingen det ena eller det andra.

Visserligen är det säkert mycket äldre burkar, men du bör ju kolla upp om HD24 klarar av proceduren. Finns väl manual på alesis hemsida?

Ska du endast köra på ett håll åt gången ser jag inte heller någon anledning till att det inte skulle funka.

Redigerat av desvaenger
Analogfreak (oregistrerad)
Postat

HD-24 funkar som vilken recorder som helst. Den spelar playback på de kanaler du inte armat. :rolleyes:

Postat (redigerat)

Har använt HD 24 både som AD och HD tillsammans med Digidesign Digi 002,

Var så illa tvungen när vår preamp, med adat ut,,, slutade fungera i synken, HD24, fungerade då utmärkt som backup, både som omvandlare, men även som inspelare, samtidigt.

ADHD, heter det kanske inte, det verkar jag som fått en släng av det.

ADDA ska det vara..

Redigerat av studiosub
Postat

Litet sidospår ang HD24...

Att sägas ang HD 24 är att man bör ha en fireport, dvs ett extratillbehör, för att snabt kunna ladda över inspelat material genom firewire port till dator, att använda kat5 kabel tar extremt lång tid! Fördelen är om man vill använda HD24 som server, och skicka filer på nätet, men det finns kanske snabbare serverprogram, till datorer, där man delar ut specifika kataloger istället.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.