Jump to content
Annons

Är mitt Delta 66 trasigt?


Steelham

Recommended Posts

Mitt Delta 66 som fungerat fantastiskt bra dog plötsligt.

En dag när jag startade datorn så var reglagen i kontrollpanelen borta, och "enhetshanteraren" i windows visar inget kort eller konflikt/problem.

Jag har ominstallerat kortet och drivrutinerna.

Jag har provat att byta PCI plats men utan reaktion. (jag satta i ett nätverkskort i PCI platsen och det hittade datorn)

När jag bestämt mig för att felet nog sitter på själva kortet såg jag en missfärgning under ett motstånd(?) eller vad det nu är. se bild: post-16320-1268068674_thumb.jpg

Är detta felet? Andra förslag?

Går det att laga?

Om någon är sugen på att löda finns det goda möjligheter att köpa det billigt...

Annars är kortet och anslutningsdosan i gott skick.

post-16320-1268068883_thumb.jpg

Redigerat av Steelham
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
BurninSven (oregistrerad)

Jag tycker att ser ut som att det är bränt, har du tur så går det att byta och själva komponenten borde ju inte vara dyr. Kolla med Elfa eller vad dom heter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som ser vad det är för typ av komponent?

Jag tror det är en Motorola-logga på och något serienummer jag inte kan tyda.

Tror dock inte att att "svart plutt från Motorola" ger många träffat hos Elfa...

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Det ser ju inte så svårt ut att löda bort och dit med en ny komponent, man får väl kolla med någon på vilket sätt det är bäst att löda så man inte skadar någon av kring komponenterna. Kanske värma på baksidan av kortet för att skydda?

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Om du inte har Elfa i din hemort så är det väl bäst att åka till nån som säljer elektronik komponenter eller reparerar och har lite koll på vad det kan vara. Det är säkert bara en standard komponent.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

En tennsug kan vara bra oxå så man får bort allt gammalt lödtenn, finns nog på Biltema eller liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...