Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Kommer snart att byta från "urgamla" Cubase VST 5.2 till nya Cubase 5.

Vad jag förstått så läser Cubase 5 inte midi i VST-format. Ljudfiler ska väl gå att importera antar jag, men midi?

Finns det något sätt att "komma runt" det här? Det går ju att spara ner projekt i VST som "Standard Midi-file" eller nåt liknande. Det gör inget om det blir lite krångel och pill... Ett midi-spår i taget... Det gör inget heller att inte någon annan information inte följer med... Jag är bara intresserad av att få med mig "midi-data" över till nya Cubase. Allt annat går ju att fixa till i efterhand.

Jag hade en Ensoniq ESQ-1 synth 1987. På den gjorde jag en ganska bra låtskiss på den inbyggda sequensern. Midi-informationen kunde jag sedan spara ner på ett kassettband. Jag sålde Ensoniqen men köpte en likadan begagnad några år senare och kunde ladda in låten i den, men arbetade aldrig vidare med den.

När jag 1997 hade skaffat Cubaste VST och WaveLab så tog jag fram kassetten och en bandspelare, kopplade en kabel mellan bandspelaren och ljudkortet på datorn och spelade in den gamla "data-signalen" på datorns hårddisk via WaveLab. Nu var ju signalen för evigt räddad. Sedan kopplades en kabel mellan datorn och Ensoniqen som jag fortfarande har kvar, och vips så fanns den 10 år gamla låten i synthen igen.

Sedan kopplades midi mellan synthen och datorns Cubase och så förde jag över spår för spår. Nu fanns låten i Cubase. Lite krångligt var det ju, men det funkade...

Men att göra likadant nu med en herrans massa låtskisser blir lite jobbigt. Då måste jag ju ha två datorer, en med Cubase VST och en med Cubase 5, och sedan spela upp spår för spår via midi.

Finns det något smidigare sätt?

Annons
Postat

Man kan importera midispår i Cubase 5. Dock vet jag inte om det är någon skillnad på midispår förr och nu då jag aldrig har hamnat i situationen. Men det ska nog inte va några problem.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.