Emil16473 Postat 27 januari 2010 Postat 27 januari 2010 Tjena, nu ska jag Àntligen snart börja bygga egen vÀska för pedaler för akustiskt bruk. SÄhÀr ser det ut för tillfÀllet: Jag funderar lite pÄ att skaffa en kompressor ocksÄ av nÄgot slag, men det fÄr i sÄ fall bli lite senare Jag har Àven en Daemon Wah men nÀr jag koppla den till dessa pedaler blev det ett jÀkla oljud.. Det jag har lite problem med just nu Àr altsÄ surr och oljud som stör nÀr jag pluggar in i PA/förstÀrkare osv.. Skulle det vara passande att skaffa nÄgon typ av noise-gate i pedal form? Har hört att ISP har en helsilverfÀrgad liten pedal som fÄtt bra recensioner. Risken Àr vÀl om man kör för mycket noise reduction att tonen försvinner och frÄn akustisk synvinkel Àr ju det en hemsk mardröm, klangen ska fram! Vad tror ni om detta? //Emil
Emil16473 Postat 30 januari 2010 TrĂ„dstartare Postat 30 januari 2010 Ingen som har en kommentar? đ
MrBluesman Postat 30 januari 2010 Postat 30 januari 2010 Och detta Ă€r för akustiskt gitarr? Ăr aningen skeptisk till behovet av en massa pedaler till akustisk gitarr, verkar enklare att ha en elgitarr om man vill latja med effekter... men du visst, lĂ„ter det bra sĂ„ Ă€r det ju bra. Du kanske fĂ„r till en fantastiskt ton, vad vet jag. Ordningen pĂ„ pedalerna ser lite skum ut. Reverb brukar man sĂ€tta sist i signalkedjan, och dessförinnan delay -sĂ„ att dessa effekter lĂ€ggs pĂ„ en sĂ„ fĂ€rdig signal som möjligt, annars brukar det bli ganska grötigt (anvĂ€nd dessutom med mĂ„tta, sĂ€rskilt i komp!). Den stora Boss-padeln, Ă€r det en volympedal? SjĂ€lv har jag satt min volympedal efter overdrive/dist men före delay/reverb. Detta för att kunna höja/sĂ€nka den fĂ€rdiga tonen men behĂ„lla utklinget i rumseffekter vid volym-swells/-korrigeringar. SĂ€tter man den före overdrive/dist sĂ„ ökas ju gain (dist) nĂ€r man ökar volymen (fast det kanske du vill...?) Detta Ă€r lite generella rĂ„d. Visst kan man experimentera och bryta emot "reglerna" ibland. Man kan fĂ„ till ganska coola oljud genom att experimentera lite, men det Ă€r bra att kunna grunderna iaf sĂ„ man vet vad man gör. I 99 fall av 100 sĂ„ det konventionella bĂ€st, det Ă€r liksom dĂ€rför det Ă€r konventionellt (tex att man sĂ€tter overdrive före reverb). Surr och brum kan uppstĂ„ om batterier Ă€r dĂ„liga. Det kan ocksĂ„ uppstĂ„ jordbrum om elen Ă€r taskigt dragen, och tex lysrör etc kan störa. Elgitarrer kan vara dĂ„ligt avskĂ€rmade/jordade. Prova att koppla in elen i ett annat eluttag eller testa att köra pĂ„ batterier sĂ„ vet du om det Ă€r elen som Ă€r problemet. Undvik att koppla in ljudutrusting i samma urtag som ljusutrustning Ju mer du skruvar upp volymen pĂ„ pedalerna desto mer brus introducerar de ofta i kedjan. Volymen bör inte vara högre med Ă€n utan en effekt, utom möjligen lite högre med overdrive/dist, om det Ă€r ett sololjud dĂ„... Sen brukar man oftast inte köra en akustisk gura i en elgitarrförstĂ€rkare, eftersom det brukar bli ganska grötigt. BĂ€ttre dĂ„ att koppla in i PA:t eller köpa en förstĂ€rkare för akustisk gitarr. Detta förutsatt att du vill att det ska lĂ„ta som en akustisk gitarr... Kompressor pĂ„ akustisk gitarr kan vara ett vĂ€ldigt bra sĂ€tt att fĂ„ fram tonen i en mix, sĂ„ att man hör mer Ă€n bara anslaget. Var lite försiktig med rattarna bara, eftersom kompressionen höjer brusnivĂ„n och kan Ă€ven döda dynamiken om du stĂ€ller den för hĂ„rt.
Emil16473 Postat 30 januari 2010 TrĂ„dstartare Postat 30 januari 2010 (redigerat) Och detta Ă€r för akustiskt gitarr? Ăr aningen skeptisk till behovet av en massa pedaler till akustisk gitarr, verkar enklare att ha en elgitarr om man vill latja med effekter... men du visst, lĂ„ter det bra sĂ„ Ă€r det ju bra. Du kanske fĂ„r till en fantastiskt ton, vad vet jag. Ordningen pĂ„ pedalerna ser lite skum ut. Reverb brukar man sĂ€tta sist i signalkedjan, och dessförinnan delay -sĂ„ att dessa effekter lĂ€ggs pĂ„ en sĂ„ fĂ€rdig signal som möjligt, annars brukar det bli ganska grötigt (anvĂ€nd dessutom med mĂ„tta, sĂ€rskilt i komp!). Den stora Boss-padeln, Ă€r det en volympedal? SjĂ€lv har jag satt min volympedal efter overdrive/dist men före delay/reverb. Detta för att kunna höja/sĂ€nka den fĂ€rdiga tonen men behĂ„lla utklinget i rumseffekter vid volym-swells/-korrigeringar. SĂ€tter man den före overdrive/dist sĂ„ ökas ju gain (dist) nĂ€r man ökar volymen (fast det kanske du vill...?) Detta Ă€r lite generella rĂ„d. Visst kan man experimentera och bryta emot "reglerna" ibland. Man kan fĂ„ till ganska coola oljud genom att experimentera lite, men det Ă€r bra att kunna grunderna iaf sĂ„ man vet vad man gör. I 99 fall av 100 sĂ„ det konventionella bĂ€st, det Ă€r liksom dĂ€rför det Ă€r konventionellt (tex att man sĂ€tter overdrive före reverb). Surr och brum kan uppstĂ„ om batterier Ă€r dĂ„liga. Det kan ocksĂ„ uppstĂ„ jordbrum om elen Ă€r taskigt dragen, och tex lysrör etc kan störa. Elgitarrer kan vara dĂ„ligt avskĂ€rmade/jordade. Prova att koppla in elen i ett annat eluttag eller testa att köra pĂ„ batterier sĂ„ vet du om det Ă€r elen som Ă€r problemet. Undvik att koppla in ljudutrusting i samma urtag som ljusutrustning Ju mer du skruvar upp volymen pĂ„ pedalerna desto mer brus introducerar de ofta i kedjan. Volymen bör inte vara högre med Ă€n utan en effekt, utom möjligen lite högre med overdrive/dist, om det Ă€r ett sololjud dĂ„... Sen brukar man oftast inte köra en akustisk gura i en elgitarrförstĂ€rkare, eftersom det brukar bli ganska grötigt. BĂ€ttre dĂ„ att koppla in i PA:t eller köpa en förstĂ€rkare för akustisk gitarr. Detta förutsatt att du vill att det ska lĂ„ta som en akustisk gitarr... Kompressor pĂ„ akustisk gitarr kan vara ett vĂ€ldigt bra sĂ€tt att fĂ„ fram tonen i en mix, sĂ„ att man hör mer Ă€n bara anslaget. Var lite försiktig med rattarna bara, eftersom kompressionen höjer brusnivĂ„n och kan Ă€ven döda dynamiken om du stĂ€ller den för hĂ„rt. [/url] Yep! detta e för akustisk gura Jag vill kunna variera mitt ljud+att pedalerna Ă€r sĂ„ pass bra att jag kan anvĂ€nda dem nĂ€r jag lirar el-gura. Den stora grĂ„a bosspedalen Ă€r en vanlig volympedal. Den gula lĂ„dan Ă€r en overdrive/preamp som jag anvĂ€nder som boost för bĂ„de komp + solospel, jag har den sist i kedjan eftersom jag har den instĂ€lld pĂ„ att den ska smĂ„dista lite + att den Ă€ndrar hela ljudtypen. Volympedalen fullt nerpressad anger solonivĂ„ (+7 db typ) Den höjer signalen sĂ„ pass mycket sĂ„ om jag vĂ€ljer att ha den före alla effekter sĂ„ boostar den reverb/delay/chorus (ifall jag har pĂ„ dem) och det vill jag inte eftersom det inte lĂ„ter bra. "SĂ€tter man den före overdrive/dist sĂ„ ökas ju gain (dist) nĂ€r man ökar volymen (fast det kanske du vill...?)" Ja det vill jag đ Jag har batterier i de flesta av pedalerna men jag driver dem Ă€ndĂ„ med en nĂ€tadapter ska klara av att driva ca 8 stycken 9-volts pedaler Jag har funderat pĂ„ att skaffa en kompressor faktiskt, dock vet jag inte vad som Ă€r bra, har du nĂ„got förslag? förresten, hĂ€r har du en annan trĂ„d jag skapat som handlar om samma grej: https://www.studio.se/index.php?showtopic=73321&hl= Redigerat 30 januari 2010 av Emil16473
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.