Jump to content
Annons

PT 8 Midi editerings problem - HJÄLP!


Sanchezco

Recommended Posts

Hej!

Jag har ett problem med midi editeringen i PT 8 som börjar bli riktigt irriterande. Vi säger att jag öppnar 2 st Instruments track där jag på 1:an lägger ett bass ljud och på 2:an ett lead ljud. Jag vill att lead ljudet skall spela samma noter som bass ljudet så jag kopierar midi regionen från Instr 1 och klistrar in på Instr 2. Om jag sen vill ändra några noter på Instr 2 så ändras dessa noter automatiskt även på Instr 1, alltså bass ljudet?

Jag vill kunna kopiera midi regioner och klistra in dem i andra instr spår och sedan editera lite utan att alla instr tracks ändras automatiskt.. Hur löser man det? Finns det en inställning som jag missat?

Jätte tacksam för svar!

Mvh

Johnny

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hejsan

Har aldrig varit med om det du säger så jag säger det jag hade kollat om jag stött på samma problem. Jag hade börjat dubbelkolla så att allt verkigen va avmarkerat innan jag gjorde ändringar. Om det ändå hade varit så så hade jag kollat om det va i någon gruppering och i så fall testa att avmarkera denna. Är du inne i score editor eller i edit window? I score editor hade jag även kollat i vänstra spalten och sett till att allt jag inte vill jobba med är avmarkerat. Som sagt så har jag aldrig stött på det och har inte hunnit utforska score editor så mycket än, så jag bara beskriver lite hur jag hade kollat och felsökt.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har ett problem med midi editeringen i PT 8 som börjar bli riktigt irriterande. Vi säger att jag öppnar 2 st Instruments track där jag på 1:an lägger ett bass ljud och på 2:an ett lead ljud. Jag vill att lead ljudet skall spela samma noter som bass ljudet så jag kopierar midi regionen från Instr 1 och klistrar in på Instr 2. Om jag sen vill ändra några noter på Instr 2 så ändras dessa noter automatiskt även på Instr 1, alltså bass ljudet?

Jag vill kunna kopiera midi regioner och klistra in dem i andra instr spår och sedan editera lite utan att alla instr tracks ändras automatiskt.. Hur löser man det? Finns det en inställning som jag missat?

Jätte tacksam för svar!

Mvh

Johnny

Jag har stött på samma problem i PT 8: när man kopierar midi-tracks och sen börjar editera den ena kanalen så ändras det på det andra spåret också,

trots att allting är avmarkerat (bugg i programmet...?) Så skall det väl inte fungera?

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Testade lite snabbt med ett midi-piano jag hade:

importera till "region-list", klicka och dra det till ett instrument-spår eller midispår -

hö-klicka på detta och "re-name" - byt namn. Då dyker det nya namnet upp i "regionslistan" till höger.

Ta sedan originalmidifilen (från regionslistan) och kopiera till det andra spåret (och byt namn på det också).

Då går det att redigera spåren utan att det andra påverkas.

Region-List ligger gömd till höger i fönstret, men kommer fram om man klickar på den lilla pilen längst ner till höger i EDIT-fönstret.

Det är nog så att regioner som har samma namn redigeras samtidigt, även om de ligger på olika spår.

P.S:

Testade att spela in lite också, och kopiera det spåret - samma fenomen, redigera på det ena och det andra ändrade sig.

Det enda som hjälpte var att exportera midi-filen i annat namn och importera den till det andra spåret.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Tittade lite till i hjälpen i PT (tänk vad man kan hitta där, den visar vad dylikt finns men inte vad det står för -

då får man kolla referensmanualen s.577).

I Options-menyn finns det något som heter Mirror Midi Editing. Om man avmarkerade den,

så går det att kopiera midit (som får ett annat namn, efter man börjat redigera det)

till ett annat spår och redigera utan att originalet ändras.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...