Jump to content
Annons

Hur startar man distributionsbolag?


adama

Recommended Posts

Tjena! Jag tror inte jag ska starta ett men jag är ändå intresserad. Men hur jobbar ett distributionsbolag egentligen, någon som vet?

Har ett distributionsbolag kontakt med t.ex. 1000 musiktjänster runtom i världen, eller laddar de upp musiken via någonting annat?

Jag tänker att det ju borde vara så att musiktjänsterna anmäler sig till en bas, där distributörer sen lägger upp musik, istället för att varenda distributionsbolag sitter och försöker maila sig fram till varenda musiktjänst.

Vad krävs för att starta ett distributionsbolag om det visar sig vara lite mindre krångligt?

Tack på förhand! /adama

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Glaskatten (oregistrerad)
Tjena! Jag tror inte jag ska starta ett men jag är ändå intresserad. Men hur jobbar ett distributionsbolag egentligen, någon som vet?

Har ett distributionsbolag kontakt med t.ex. 1000 musiktjänster runtom i världen, eller laddar de upp musiken via någonting annat?

Jag tänker att det ju borde vara så att musiktjänsterna anmäler sig till en bas, där distributörer sen lägger upp musik, istället för att varenda distributionsbolag sitter och försöker maila sig fram till varenda musiktjänst.

Vad krävs för att starta ett distributionsbolag om det visar sig vara lite mindre krångligt?

Tack på förhand! /adama

www.tunecore.com jobbar många med. Enkelt och väldigt billigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom distribuerar naturligtvis själva till alla portaler, det är ju liksom affärsidén. "Nånting annat", det är det som är distributören.

Är du säker på detta eller chansar du bara? Jag menar, vad är då Grammotex? Många distributörer är ju knutna till dom, vad innebär det t.ex? - jag menar ifall de nu har kontakt med ca: 1000 (!) portaler vilket många distributörer ju har. Klart de måste ha nån form av bas musiken strömmar igen ut till alla musiktjänster, annars känns det ju som ett oändlighetsarbete att jobba ihop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du säker på detta eller chansar du bara? Jag menar, vad är då Grammotex? Många distributörer är ju knutna till dom, vad innebär det t.ex? - jag menar ifall de nu har kontakt med ca: 1000 (!) portaler vilket många distributörer ju har. Klart de måste ha nån form av bas musiken strömmar igen ut till alla musiktjänster, annars känns det ju som ett oändlighetsarbete att jobba ihop.

Jag är iofs inte helt säker på hur svenska distros jobbar, men Grammotex är väl bara nån sorts intresse / samarbetsorganisation?

Men grundprincipen är ju att distributörerna sköter distributionen och har kontakt med återförsäljarna.

När det handlar om hårda skivor säljer distributörerna även till varandra. Möjligen finns det sådana samarbetsavtal på digitalsidan, men ärligt talat är det inte speciellt svårt att göra avtal och ladda upp till dom portaler som passar för musiken. Så många som 1000 är det knappast för varje släpp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Wooah, inte vad jag frågade om:) Läs igen.

Till viss del eftersom det du vill göra kan du göra med TC. Att dra igång en helt egen distribution med allt vad det innebär är inte så enkelt eller billigt. Tunecore har kontakter med de flesta

musiktjänster vilket underlättar enormt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till viss del eftersom det du vill göra kan du göra med TC. Att dra igång en helt egen distribution med allt vad det innebär är inte så enkelt eller billigt. Tunecore har kontakter med de flesta

musiktjänster vilket underlättar enormt.

mjo, fast det jag vill göra har jag redan gjort. vad är det som kostar och vad är det som är krånligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är iofs inte helt säker på hur svenska distros jobbar, men Grammotex är väl bara nån sorts intresse / samarbetsorganisation?

Men grundprincipen är ju att distributörerna sköter distributionen och har kontakt med återförsäljarna.

När det handlar om hårda skivor säljer distributörerna även till varandra. Möjligen finns det sådana samarbetsavtal på digitalsidan, men ärligt talat är det inte speciellt svårt att göra avtal och ladda upp till dom portaler som passar för musiken. Så många som 1000 är det knappast för varje släpp.

jorå, det distributionsbolag jag går via når ut till dryga 1000 st musiktjänster världen över.

Grammotex skriver på sin hemsida att de har över 130 000 säljbara artiklar i sitt sortiment. Det verkar ju då som om dom har någon slags bas de går via.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
jorå, det distributionsbolag jag går via når ut till dryga 1000 st musiktjänster världen över.

Grammotex skriver på sin hemsida att de har över 130 000 säljbara artiklar i sitt sortiment. Det verkar ju då som om dom har någon slags bas de går via.

Grammotex är ju i princip bara en databas, ingen distributör

Link to comment
Dela på andra sajter

Grammotex är ju i princip bara en databas, ingen distributör

Ja, exakt det jag menar!

En databas som flera distributörer är knutna till. Jag misstänker ju att det finns just en databas vilken alla distributörer vänder sig till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Ja, exakt det jag menar!

En databas som flera distributörer är knutna till. Jag misstänker ju att det finns just en databas vilken alla distributörer vänder sig till.

Jag tror du missförstår vad Grammotex håller på med, men http://www.inprodicon.com/ är kanske mer vad du letar efter, fast jag rekommenderar som sagt Tunecore istället...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror du missförstår vad Grammotex håller på med, men http://www.inprodicon.com/ är kanske mer vad du letar efter, fast jag rekommenderar som sagt Tunecore istället...

Inprodiction är ju också en distributör. Jag uppskattar att du försöker hjälpa till, men jag är inte ute efter att distribuera musik. Jag har redan ett distributionsbolag som jag valt före tunecore som jag förövrigt tycker är värdelöst dyrt och en tjänst som inte alls når ut till lika mycket som t.ex. musicbase osv.

Frågan var HUR ett distributionsbolag arbetar! Jag har nämligen svårt att tänka mig att distributionsbolag har kontaktat varenda musiktjänst de vill lägga upp sin musik på och skapat avtal med upp till tusen olika tjänster, är du med? Jag tror det finns någon mellanhand som gör det enklare för båda parter. En bas att mötas upp på eller dylikt, en bas för distributören att ladda upp på, och musiktjänsten att ladda ner från.

Men vad är Grammotex då t.ex? Samarbetsorganisation distributörer emellan kan ju betyda lite vad som helst egentligen. Du nämnde att det var en bas, utveckla gärna. Vad är den basen till för?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Inprodiction är ju också en distributör. Jag uppskattar att du försöker hjälpa till, men jag är inte ute efter att distribuera musik. Jag har redan ett distributionsbolag som jag valt före tunecore som jag förövrigt tycker är värdelöst dyrt och en tjänst som inte alls når ut till lika mycket som t.ex. musicbase osv.

Frågan var HUR ett distributionsbolag arbetar! Jag har nämligen svårt att tänka mig att distributionsbolag har kontaktat varenda musiktjänst de vill lägga upp sin musik på och skapat avtal med upp till tusen olika tjänster, är du med? Jag tror det finns någon mellanhand som gör det enklare för båda parter. En bas att mötas upp på eller dylikt, en bas för distributören att ladda upp på, och musiktjänsten att ladda ner från.

Men vad är Grammotex då t.ex? Samarbetsorganisation distributörer emellan kan ju betyda lite vad som helst egentligen. Du nämnde att det var en bas, utveckla gärna. Vad är den basen till för?

Databas, men glöm Grammotex, vad du kanske ska göra är att åka till MIDEM i Cannes, där träffar du i princip alla i branschen och kan knyta bra (och dåliga)kontakter IRL för det är så det fungerar http://www.midem.com/en/Homepage/...

Förövrigt så tror jag att Tunecore är betydligt större och framgångsrikt än Musicbase men jag kan ha fel..

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

jorå, det distributionsbolag jag går via når ut till dryga 1000 st musiktjänster världen över.

Men det betyder inte tusen uploads. Många webshoppar har samma innehåll men med olika skal, som t ex trackitdown-familjen.

Att rent teoretiskt kunna nå 1000 portaler innebär inte heller att varje släpp finns på alla tjänster eftersom vissa är genrebegränsade eller har andra trösklar.

Grejen med digitaldistribution är att marginalerna är så små att det krävs jättevolymer för att göra några pengar, och du har inte råd att ge bort något till ännu en mellanhand. Dessutom krävs egna leveranssystem och någon sorts teknisk specialplattform, iaf om du ska vara någorlunda bred och nå säg dom 200 viktigaste systemen / portalerna.

Jag känner personligen folk som satsat i den branschen utan att lyckas och jag lovar dig att konkurrensen är stenhård.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Databas, men glöm Grammotex, vad du kanske ska göra är att åka till MIDEM i Cannes, där träffar du i princip alla i branschen och kan knyta bra (och dåliga)kontakter IRL för det är så det fungerar http://www.midem.com/en/Homepage/...

Förövrigt så tror jag att Tunecore är betydligt större och framgångsrikt än Musicbase men jag kan ha fel..

Tunecore distribuerar inte till Spotify. kolla upp www.recordunion.com istället. De har en lite annan modell än de andra två. Mycket billigare, och svenskt. Kolla in A&R-modellen, går att släppa i princip gratis.. Som litet hobbylabel kan man tjäna små fina pengar på att hitta och släppa artister.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...