Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hur gör man en slide/glide mellan två toner i midi?

Har importerat en låt från Guitar Pro där jag har lagt en slide mellan två toner, men i Cubase låter det bara skumt.

Annons
Postat (redigerat)

Du säger att du "exporterat"? Vilket format ligger det du exporterat i? MIDI eller audio? och vilken syntmotor är det som sen spelar upp filen i Cubase?

Efter att ha kollat hur Guitar Edit Pro ser ut, gissar jag vilt på att att problemet ligger i att Guitar Pro 5 har något de kallar RSE - Realistic Sound Engine och att det inte är samma motor du använder i Cubase samt att det inte finns expressions med i MIDI-filen, eller notationen, som uppspelande ljudmotor kan tolka.

Edit2: Tycker efter att ha lyssnat på "Realistic Sound Engine" att det mer låter som en pitchbend än att det skulle lura örat att det var en riktig gitarr som spelade.

Redigerat av Lundin
Postat

Tjena.

Jag använder själv guitar pro till i princip all MIDI editing jag gör.

Men Guitar Pro har ett lite annat controller system än vad Cubase och de flesta andra program har. Detta gör att man inte kan importera t.ex. som i ditt fall slide's.

Vet tyvärr inte hur man får till en slide bra i cubase. Skulle väl kunna tänka mig att en snygg pitchbend skulle kunna funka. Men vet inte exakt hur man gör i Cubase då det var ett bra tag sen jag jobbade i det =/

MVH Rasmus

Postat
Du säger att du "exporterat"? Vilket format ligger det du exporterat i? MIDI eller audio? och vilken syntmotor är det som sen spelar upp filen i Cubase?

Efter att ha kollat hur Guitar Edit Pro ser ut, gissar jag vilt på att att problemet ligger i att Guitar Pro 5 har något de kallar RSE - Realistic Sound Engine och att det inte är samma motor du använder i Cubase samt att det inte finns expressions med i MIDI-filen, eller notationen, som uppspelande ljudmotor kan tolka.

Edit2: Tycker efter att ha lyssnat på "Realistic Sound Engine" att det mer låter som en pitchbend än att det skulle lura örat att det var en riktig gitarr som spelade.

Jo formatet jag har exporterat i är MIDI och sen har jag inte valt någon synthmotor ännu, eller har provat flera synthar men inte blivit nöjd ännu.

Det borde ju gå att fixa i Cubase Key Editor, vore sjukt jobbigt om man ska fixa dessa med pitchbend, de är så svåra att kontrollera.

Postat (redigerat)

Ja pitchbend och andra manövrar kan du ju rita upp i keyedit mode och dessa data "följer ju med" när du kopierar MIDI-noterna.

Redigerat av Lundin
Postat
Ja pitchbend och andra manövrar kan du ju rita upp i keyedit mode och dessa data "följer ju med" när du kopierar MIDI-noterna.

Jo de följer med, men när jag lyssnar på dem i Cubase så stämmer de inte. De pitchar inte så mycket som de bör.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.