Jump to content
Annons

Rygar är tillbaka !


Staffan (oregistrerad)

Recommended Posts

Staffan (oregistrerad)

Jag tänkte bara informera om att musikerna bakom musikgrupperna Koto/Laserdance/Proxyon är nu tillbaka under namnet Rygar. Ni kan hitta deras nya hemsida på:

www.rygar.nl

Detta är en stor nyhet för oss som gillar synthesizer dance musik. Musikexempel från Rygars förra album samt mer information kan hittas på www.spacesynth.de. Enligt Rygar's hemsida så är allt material för deras kommande album klart, och just nu så pågår diskutioner med Hypersound angående releasen av deras skiva.

Det är kul att se att det finns alternativ till dagens mainstream musik ( läs techno/trance ).

Redigerat av Staffan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Det är kul att se att det finns alternativ till dagens mainstream musik ( läs techno/trance ).

Öhh? 😳

Finns det mycket techno och trance som är mainstraem? Har inte hört mycke i så fall, jag menar man kan väl inte precis kalla schlagerpop spelad på synthar för trance?

För övrigt, tack för tipset Staffan! 😆

Redigerat av insolitus
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Staffan (oregistrerad)

Nu finns det ett antal musiksnuttar att ladda ner från deras kommande album.

Kolla in deras websida ( www.rygar.nl) och njut av musiken.

Jag är mest imponerad av "04 - Into Oblivion" and "06 - Virus".

Link to comment
Dela på andra sajter

...men det verkar vara dammigt där om man kollar på bilderna. (hugaligen...)

I min studio finns det inga dammråttor *host*....

Dammigt? Hur i hela friden såg du nått på deras bilder? De var ju pyttesmå...

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Roligt att de inte har hittat några som helst nya ljud att använda på nya skivan 😉

Inte några nya melodier heller för den delen...

"Martian Storm" lät rätt cool iofs. Men inget slår ändå Laserdance debut "Future Generation" tycker jag. Och det här är ju faktiskt i stort sett samma låtar, fast 20 år senare!

Link to comment
Dela på andra sajter

...men det verkar vara dammigt där om man kollar på bilderna. (hugaligen...)

I min studio finns det inga dammråttor *host*....

Dammigt? Hur i hela friden såg du nått på deras bilder? De var ju pyttesmå...

Hahaha joda jag har öga för såntdär.

Om du klickar en gång på dom små bilderna så kommer en större. Klickar du en gång till på den större så blir den ännu större...(Oj va jag svamlar...haha).

😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Staffan (oregistrerad)
Ja men dom har väl inte tjänat direkt mycket pengar på sina skivor kanske så dom har inte haft råd att köpa nya synthar ? Om man tittar på bilderna så verkar det ju inte som dom lagt mycket pengar i sin "studio" direkt.

Om du läser kommentarerna till bilderna så förstår du att detta är inte all utrustning som används. Den mesta utrustningen står i Holland och skall snart flyttas ner till Spanien.

Angående pengar och musik så blev det tydligen en del pengar intjänade under slutet av 80-talet (enligt information som har kommit fram via olika diskutionsforum).

Jag kan f.ö. tipsa om ett aktivt diskutionsforum angående denna musiken. Ni hittar forumet på följande länk:

www.spacesynth.de

Där hittar ni musik, recentioner, etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Staffan (oregistrerad)

Nu finns det mer ljudmaterial att ladda ner från deras skiva. Kolla in följande länk (där kan ni hitta en realaudio fil med 5 minuters musik):

Area 51 "Jupiter Beyond"

cd_hyps_71025.jpg

Ni som kommer ihåg Koto's "Dragon's Legend" och "Jabdah" känner nog igen er när ni hör detta ljudmaterial.

Som ni ser så bytte de till namnet Area51 istället för Rygar (verkar lika rörigt som det var på 80-talet 😎

Skivan ges som sagt var ut av Hypersound och här i Sverige så tycker jag att det är enklast att köpa deras skivor genom blitz.se (snabba leveranser och enkelt att ha att göra med).

De jobbar redan med en uppföljare till "Jupiter Beyond", så produktiviteten verkar vara lika hög som i slutet av 80-talet 😎

Redigerat av Staffan
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 2 månader senare...
Staffan (oregistrerad)

Jag tänkte bara informera att deras hemsida har uppdaterats med mer bilder (bland annat från Laserdance-tiden i slutet av 80-talet) samt med en ny audiospelare samt en ny demo-låt "Of the known universe" som låter mycket bra.

Ni hittar materialet på www.rygar.nl.

Nisse, jag köpte mitt exemplar från www.blitz.se (snabb leverans och bra pris).

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Finns det mycket techno och trance som är mainstraem?

Skojar du?

Trance är otroligt maintstream och har varit så sedan typ 1997.

Dagisbarn gillar trance.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag diggade mest ( trots att jag slukade all KOTO/laserdance på den tiden) var deras tre LCD-monitorer...jag vill oxå ha tre stora platta skärmar 🙂 ..

-edit- 🙁 trummorna låter ju exakt som då, men med lite fetare kick

/D

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Staffan (oregistrerad)
Trance är otroligt maintstream och har varit så sedan typ 1997.

Dagisbarn gillar trance.

Angående trance, så tycker jag att det finns en hel del trance influencer i deras senaste demolåt (dvs de klassiska snedställda tranceljuden, samt en del klassiska blippande tranceslingor i slutet av demolåten).

Själv hade jag gärna sluppit tranceljuden i deras material, och tycker det är bäst om när man renodlar musikgenren istället för att mixa ihop det på detta sättet. Men, man kan väl inte få all man önskar 😉

Jag fick förresten tag i en direktlänk till demolåten 'Of the known universe'. Här är den:

http://www.rygar.nl/site/audio/of_the_known_universe.mp3

Vi får väl se när man får höra låten i helhet.

trummorna låter ju exakt som då, men med lite fetare kick

Med viss reservation för virveltrumman då (kool effekt förresten). Jag har haft en del mailväxling med Rob angående deras nya låtar och det är Linn-samplingar som används (precis som tidigare).

Redigerat av Staffan
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Staffan (oregistrerad)

Efter en omröstning på radiostationen HurricaneFM's hemsida så blev Area 51 deras spotlight artist för September månad. Detta innebär att man kan höra deras musik varje fredag kl 20.00 - 21.00h och söndag 18.00 - 19.00h (CET). Kolla in deras radiostation ikväll så får ni höra en hel del bra musik. Här är länken:

HurricaneFM's websida

Så här låter det när de gör reklam för Area 51's nya album på radion:

påannonsering av Area51.mp3

Enligt gästboken på Area 51's hemsida (www.rygar.nl) så har de fått en hel del nya fans pga radiostationens spelande.

.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...